Ένα blog στο Ρουπάκι - Ίσκιος επικοινωνίας!

Στον ηλεκτρονικό του ίσκιο δημιουργησαμε μαζί έναν ανοιχτό χώρο ενημέρωσης, σκέψης και προβληματισμού για την ζωή μας σε όλες της τις εκφάνσεις. Για πράγματα που αγαπάμε αλλά και που μας ενοχλούν.

Φιλόξενος τόπος για ενημέρωση, προβληματισμό και δραστηριοποίηση για τα τοπικά πράγματα αλλά και για θέματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, ανοιχτός ακόμα και σε "θυμωμένες" απόψεις με ευπρέπεια και σεβασμό.

Στη δύσκολη συγκυρία θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τον ίσκιο μας σημείο συνάντησης και επικοινωνίας για τους συμπολίτες μας και να προτείνουμε λύσεις και διεξόδους για τον τόπο μας που μοιάζει να μην μιλάει με τους ανθρώπους του.

Ξεκινώντας από απλά και μικρά που θα μας επιτρέψουν να ξαναγνωριστούμε και να μάθουμε να συζητάμε και να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε προβλήματα.

Τα ΕΥΡΗΜΑΤΑ της βόρειας ΙΘΑΚΗΣ και η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ

Αναδημοσιεύουμε από το τον "Ανεξάρτητο" ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά τις τελευταίες ανακοινώσεις για το ανάκτορο του Οδυσσέα.


Τα ΕΥΡΗΜΑΤΑ της βόρειας ΙΘΑΚΗΣ και η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ

Το άρθρο αυτό το έγραψα, όχι τόσο γι' αυτούς που χαίρονται για τις ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΣΤΟ ΘΙΑΚΙ, αλλά για εκείνους που ακόμα απορούν για το ΑΝ Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΙΧΕ ΕΔΡΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΝΗΣΙ!

Οι περισσότερες από τις θεωρίες που έχουν ως ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ τη Λευκάδα ή την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ σε ένα πράγμα συμφωνούν: ΟΤΙ το μικρό απόκρημνο νησί, που όντως μαζί με Κεφαλονιά και Ζάκυνθο ανήκαν στον ΟΔΥΣΣΕΑ και στους ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ ήταν η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ ή ΑΠΟΚΡΗΜΝΗ (παιπαλόεσσα), ονομαζόταν ΣΑΜΗ, διότι ΣΑΜΑ στα φοινικικά σημαίνει ψηλό κι απότομο, σήμερα ΘΙΑΚΙ.

Η ΟΜΗΡΙΚΗ αυτή ΣΑΜΗ είχε μεγάλη δύναμη διότι από τους 108 μνηστήρες είχε τους 24 στο παλάτι της Πηνελόπης, ενώ στη ΣΑΜΗ είχε παντρευτεί και η ΑΔΕΛΦΗ του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.

Αργότερα, όταν επέδραμαν οι Κορίνθιοι Δωριείς (βλέπε κορινθιακά κεραμικά μουσείου Ιθάκης), ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΓΚΑΙΟΣ (γιος της Κτιμένης;), μετά από σθεναρή αντίσταση την παρέδωσε κατόπιν συμφωνίας (δεν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς στις καταστροφές) και κίνησε για το ΑΙΓΑΙΟ όπου κατέλαβε τη ΣΑΜΟ (πρώην ΦΥΛΛΑΣ) και αφού άφησε πρώτα τυχόν ανήμπορους και πολιτικούς αντιπάλους απέναντι απ' το Θιάκι στην Κεφαλονιά, όπου και ίδρυσαν τη ΣΑΜΗ, όπως λέγεται μέχρι σήμερα.

Κάθε εύρημα συνεπώς που αποκαλύπτεται στο ΘΙΑΚΙ μας ενδιαφέρει, γιατί ήταν σίγουρα της ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ.

Πόσο μάλλον αν είναι και βασιλικό π.χ. του ΑΓΚΑΙΟΥ.

Θα μας ενδιέφερε επιπροσθέτως να μάθουμε αν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς.

...Ίχνη που όπως προαναφέρει δεν ευρέθησαν στο άλλο, πάνω από τον ΠΙΣΑΕΤΟ (θέση “Αλαλκομενές”).

Ούτως ή άλλως ΣΥΓΧΑΙΡΩ τους ερευνητές για την αποκάλυψη, και τους ιδιοκτήτες των οικοπέδων που δεν συγκάλυψαν και δεν μπάζωσαν την ανακάλυψη.

Όμως, γιατί επιμένουμε ότι δεν ανήκουν τα ευρήματα στον πυρήνα της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα και στην ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;

- Διότι απλά, ΕΠΕΙΔΗ ο όρος Ιθάκης “ετέθη υπό του ΟΜΗΡΟΥ”, πρέπει να τη δεχτούμε όπως την περιγράφει και όχι όπως θα θέλαμε.

Όσον αφορά τα τρία λιμάνια (που ήταν τέσσερα), αυτά πρέπει να μην είχαν σχέση όλα μεταξύ τους και δεν φαίνονται από το ίδιο σημείο.

Π.χ. Το λιμάνι του Φόρκυνα από το παλάτι απείχε τουλάχιστον 5 ώρες. Το λιμανάκι του Ρείθρου ήταν σε κρυφό σημείο (νόσφι πόληος) και όποιος άραζε εκεί ήταν ΑΘΕΑΤΟΣ από την πόλη και το παλάτι.

Τέλος ο ΗΜΕΤΕΡΟΣ ΛΙΜΗΝ (της πόλης) πρέπει να ήταν στο εσωτερικό (στο μυχό) του ΠΟΛΥΒΕΝΘΟΥΣΛΙΜΕΝΟΣ.

Τώρα γιατί επιμένουμε ΑΚΟΜΑ ότι άλλη είναι η σημερινή και άλλη η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;

- Διότι ο ΤΑΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ έχει ήδη αποκαλυφθεί και ευρίσκεται στα ΤΖΑΝΑΤΑ ΠΡΟΝΝΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (βλέπε ΣΦΡΑΓΙΔΟΛΙΘΟΣ και αντίστοιχο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στο βιβλίο ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ).

- Διότι όπως λέει ο Οδυσσέας στον βασιλιά της Κέρκυρας Αλκίνοο (ραψωδία ι'): Η Ιθάκη είναι δυτικά (προς ΖΟΦΟΝ) του συμπλέγματος των νησιών, είναι χαμηλή και πέρα-πέρα (ΧΘΑΜΑΛΗ ΠΑΝΥΠΕΡΤΑΤΗ) και είναι σε θέση προς το ΔΕΙΛΙΝΟ, έχει καλά δειλινά-ΚΑΛΟΔΕΙΛΙΝΑΤΗ (ΕΥΔΕΙΕΛΟΣ).

- Διότι όπως λέει η θεά Αθηνά στον ίδιο τον Οδυσσέα (ραψωδία ν'): Η Ιθάκη έχει ρυάκια που τρέχουν ολόχρονα (ΕΠΗΕΤΑΝΟΝ).

- Διότι από το παλάτι σε ελάχιστα λεπτά τρέχοντας είσαι στο λιμάνι (ραψωδία β').

- Διότι όπως λέει ο Τηλέμαχος μες στην ομήγυρη των μνηστήρων (ραψωδία φ'): Οι άρχοντες που διεκδικούν την Πηνελόπη ανήκουν σε νησιά που βρίσκονται ανάμεσα στην Τραχειά Ιθάκη και στην Ήλιδα την αλογοτρόφο (ιπποβότοιο).

Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ένα πράγμα: Ότι η ΟΜΗΡΙΚΗ (αυτή που περιγράφει ο ΟΜΗΡΟΣ) ΙΘΑΚΗ είναι στα δυτικά της Κεφαλονιάς και λέγεται ΠΑΛΙΚΗ.

Η ΠΑΛΙΚΗ επίσης έχει μιαν έκπληξη: Περιλαμβάνει ακόμα και σήμερα το τοπίο από το οποίο έλαβε το όνομα η Ιθάκη. Έχει στην περιοχή ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΕΣ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΕΣ. Διότι βέβαια το Ομηρικό κείμενο μας δίδαξε ότι ΕΥΘΥΣ=ΙΘΥΣ, απ' όπου προέρχεται και η λέξη Ιθάκη.

...ΠΑΛΙΚΗ απ' όπου μπορεί και να προέρχεται το επίθετο υποστήριξης της Αθηνάς προς τον Οδυσσέα (ΠΑΛ-ΛΑΣ), που άνετα μπορεί να μεταφραστεί σε ένα σύγχρονο τοπίο “μαγεμένο” την ΚΟΥΝΟ-ΠΕΤΡΑ, το οποίο τα προϊστορικά χρόνια ίσως ήταν και η αιτία δημιουργίας μιας θεάς.

Στην Παλική επίσης μπορεί να πάει κανείς ΠΕΖΟΣ προερχόμενος από μεγάλη ενότητα (βλ. Κυρίως Κεφαλονιά).

...Γιατί περιλαμβάνει ο Όμηρος και αυτό το εξοργιστικό: Τέσσερις (4) φορές στην Οδύσσεια δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον να μεταβεί πεζός στην Ιθάκη. Στο Θιάκι πως θα πάει πεζός;

Εμείς, της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου με τίτλο “ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ”, ούτε μια στιγμή δεν κλονιστήκαμε στο άκουσμα της αποκάλυψης μεγάλου ευρήματος στο ΘΙΑΚΙ. Διότι και αυτό, πιθανόν να βρέθηκε στην τοποθεσία ΣΑΜΙΚΟ της νήσου Ιθάκης. Για εμάς είναι το Θιάκι, η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ, που ήταν εξάρτημα της αυτοκρατορίας του ΟΔΥΣΣΕΑ.

Θέλαμε μάλιστα να ΣΥΓΧΑΡΟΥΜΕ τους ερευνητές, αλλά και να καλέσουμε συνάμα στην ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ και την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ να ασχοληθούν και με τον κύριο κορμό της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ.

Κι κάτι τελευταίο. Γιατί δεν υποχωρούμε στο ποια είναι η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;

- Διότι γνωρίζουμε ότι το μικρό απόκρημνο νησί στο πλάι της Κεφαλονιάς μέχρι το 1504 ονομαζόταν VAL DE COMPARE και Μικρή Κεφαλονιά (Cephalonia picciola), και αφού περιήλθε τότε περίπου από τους Τούρκους στη Βενετία ονομάστηκε (αυθαίρετα;) TEACCHI (=Θέαση;! -είχε πράγματι ωραία θέα!) που έγινε Θιάκι στην τοπική ντοπιολαλιά, και γύρω στα 1800 (βλ. Λόρδος Βύρων) Ιθάκη (ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, Αντ. Μηλιαράκης, 1890).

Ό,τι και να βρεθεί στο ΘΙΑΚΙ λοιπόν έχει για μας μεγάλη αξία.

Ανήκει στο βασιλιά ΑΓΚΑΙΟ, που ίδρυσε τη ΣΑΜΟ, και που πριν σ' αυτό το ίδιο το νησί, την τότε ΣΑΜΗ, που σήμερα ονομάζουμε Ιθάκη, βασίλευε η αδελφή του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.

Συγχαρητήρια λοιπόν.
ΝΙΚΟΣ Φ. ΚΑΜΠΑΝΗΣ (ΜΕΝΤΩΡ)
Γεωλόγος Α.Π.Θ.-
Ομηριστής

Πηγή: http://anexarttitos.gr/article.asp?Aid=10326

2 σχόλια:

  1. Εικασίες, ο καθένας μπορεί να έχει. Όλοι όσοι αναφέρονται στην ομηρική Ιθάκη έχουν αδιάσειστα ....επιχειρήματα. Και οι Λευκαδιστές (Δαίρπφελφ κ.ά) και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι είναι η Πάλη (ο Λιβαδάς αλλά και ο Άγγλος), η Σάμη, ο Πόρος ακόμα και η Κέρκυρα. Όμως την τελευταία λέξη την έχει η επιστήμη μέσω της αρχαιολογικής σκαπάνης, της μόνης που γνωρίζει την αλήθεια. Τώρα πότε θα μας την πεί; φέτος; του χρόνου; μετά από εκατό ή διακόσια χρόνια;
    Για την ώρα πάντως εκείνο που έχει σημασία είναι η προστασία των ευρημάτων και χρήματα του Υπουργείου Πολιτισμού για τη συνέχιση των ανασκαφών και εκεί και αλλού. Άκουσα τους επιστήμονες αρχαιολόγους που κάνουν τις ανασκαφές. Δεν είναι σίγουροι, είπαν, προτού βρεθεί κάποιο αδιάσειστο επιχείρημα που θα στηρίζεται σε ευρήματα και σε επιστημονικά συμπεράσματα και όχι σε εικασίες. Αυτό λέγεται ευθύνη και αντικειμενική επιστημοσύνη.

    Θα μας παιδέψει όπως φαίνεται ο Δυσσέας.
    Βλέπετε αυτός ένας αιώνιος ταξιδευτής έτσι εύκολα θα μας αποκάλυπτε το κονάκι του;
    Αλλά δεν τον βλέπουμε που ανηφορίζει το Νήριτο; βοηθώντας το Σίσυφο να σηκώσει πιο εύκολα το βράχο, κοιτάζοντάς μας στα μάτια κει μειδιώντας, λέγοντάς μας:

    "Δε με γλέπετε ωρέ μόμολα; τι με τηράτε σα χάνοι; άντεστε να βάλετε ένα χεράκι να σηκώσουμε τη συφοσιασμένη πέτρα που όλους μας τυραννάει. Και μετά θα σας ειπώ που έμενα! αλλά και που επήα. Η Σκύλα και η Χάρυβδη κι οι Λαιστρυγόνες, η τρόικα βεραμέντες, δεν ήταν και τότες; τι νομίζετε;
    Κοίτα ωρέ! Ωρέ δε με ακούνε!!..."


    MAJOR ARX

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διαβάζω καιρό τώρα τις διάφορες θεωρίες για τον πιθανό τόπο της ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ίσως θα μπορούσε εδώ στο ΡΟΥΠΑΚΙ να δημιουργηθεί ένας τόπος συζήτησης και ανάπτυξης αυτών. Φαίνεται λίγο παραμύθι βέβαια, αλλά και η πενικιλίνη ψιλοάσχετα ανακαλύφθηκε. Πιστεύω θα είχε ενδιαφέρον, τι λέτε, είναι εύκολο;
    Εδώ με τον Αγκαίο για να πω και εγώ ο άσχετος τη γνώμη μου, πιο πιθανόν είναι να κατοικούσε στην τωρινή Σάμη παρά στην Ιθάκη. Τι να κάμει πάνω στους ξερότοπους; Βέβαια το πλουσιόσπιτο θα μπορούσε να το έχει κάποιος από τους μνηστήρες. Από τα δώρα που προσκόμισαν μερικοί φαίνεται ότι τον είχαν τον τρόπο τους.
    Επίσης δεν μου αρέσει αυτό ο βασιλιάς της Κέρκυρας Αλκίνοος. Τι δουλειά έχουν οι Φαίακες με την Κέρκυρα; Η Φαιακία παρουσιάζεται τελείως απομεμακρυσμένη και μόνη. Πιο πολύ για τη Μάλτα δείχνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι γραμμένα στα ελληνικά απορρίπτονται.