Ένα blog στο Ρουπάκι - Ίσκιος επικοινωνίας!

Στον ηλεκτρονικό του ίσκιο δημιουργησαμε μαζί έναν ανοιχτό χώρο ενημέρωσης, σκέψης και προβληματισμού για την ζωή μας σε όλες της τις εκφάνσεις. Για πράγματα που αγαπάμε αλλά και που μας ενοχλούν.

Φιλόξενος τόπος για ενημέρωση, προβληματισμό και δραστηριοποίηση για τα τοπικά πράγματα αλλά και για θέματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, ανοιχτός ακόμα και σε "θυμωμένες" απόψεις με ευπρέπεια και σεβασμό.

Στη δύσκολη συγκυρία θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τον ίσκιο μας σημείο συνάντησης και επικοινωνίας για τους συμπολίτες μας και να προτείνουμε λύσεις και διεξόδους για τον τόπο μας που μοιάζει να μην μιλάει με τους ανθρώπους του.

Ξεκινώντας από απλά και μικρά που θα μας επιτρέψουν να ξαναγνωριστούμε και να μάθουμε να συζητάμε και να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε προβλήματα.

Περί της Εκθέσεως των Αρχαίων Ευρημάτων ή Για την Πολιτιστική Ανάπλαση της Σάμης.

Κατ’ αρχήν ΕΙΝΑΙ ΘΕΤΙΚΗ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΜΕΡΟΥΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ (βλ. 14η συνεδρίαση). Θα έλεγα όμως ότι είναι αποσπασματική. Γιατί σε αυτή τη χώρα ό, τι «κτίζεται» είναι από χέρι θνησιγενές. Οι αρχαίοι Έλληνες, ό,τι έκτιζαν αποτελούσε μέρος ενός σχεδίου. Κρατούσαν ό,τι καλύτερο από το παλιό και το καινούργιο αποτελούσε συνέχεια και λειτουργικό τμήμα του όλου. Θέλω, δηλαδή, να πω ότι η Σάμη προπολεμικά κτίστηκε, όπως όπως, πάνω στην αρχαία πόλη και ποιος ξέρει τι βρίσκεται κατά καιρούς κι ο κόσμος είναι ανενημέρωτος!! Δηλαδή, Η ΣΑΜΗ «ΑΓΝΟΗΣΕ» ΤΟ ΠΑΛΙΟ, ΤΟ ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΕ ΚΑΙ ΗΔΗ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΕΠΙΔΕΙΚΤΙΚΑ ΑΓΝΟΩΝΤΑΣ ΤΟ. Τέτοιες επομένως προτάσεις, όπως η παραπάνω, όσο καλή πρόθεση και να έχουν (και έχουν) είναι αποσπασματικές και δε λειτουργούν ως κινητήρια πολιτισμική δύναμη. Απλά, αυτή η δύναμη, εκκωφαντικά ισχνή, φαντάζει μάλλον λειψή στα ελάχιστα ενδιαφέροντα έως περίεργα και αδιάφορα μάτια των επισκεπτών.

Έτσι, ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥ πρέπει, τώρα πια, να την εντάξουμε στο τρέχον πολιτιστικό κεφάλαιο. Και τούτο θα πει να την συμπεριλάβουμε σε μια συνέχεια όπου δε θα είναι μόνο αποσπασματικό μουσειακό έκθεμα, αλλά δρώσα πολιτιστική δύναμη συνδεδεμένη με τη διαχρονική και σύγχρονη ιστορία. Με άλλα λόγια ΕΝΑ ΤΜΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΤΗΣ ΣΑΜΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΗΣ, ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΝ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ της Σάμης ξεκινώντας από το Λουτρό, φτάνοντας μέχρι την παραλία της και γιατί όχι ως τον Καραβόμυλο, συμπεριλαμβάνοντας και τους άλλους δύο παράλληλους δρόμους.

Μια έκθεση αρχαίων στην πλατεία ή οπουδήποτε αλλού θα λειτουργούσε ουσιαστικά, λειτουργικά και δρώσα δύναμη πολιτισμού μόνο αν συνδεόταν με έργα όπως:
  1. Πεζοδρόμηση του παραλιακού δρόμου. (Ο πίσω δρόμος μπορεί να λειτουργήσει με διπλή κατεύθυνση αν απαγορευτεί η στάθμευση των αυτοκινήτων).
  2. Φύτεμα δέντρων από το Λιμεναρχείο ως τη σημερινή πλαζ. Ανάμεσα στα δέντρα μπορεί να υπάρχουν σιντριβάνια και δύο τρία μικρά καλαίσθητα υπόστεγα με αρχαία ευρήματα της Σάμης. Εννοώ κυρίως τα ψηφιδωτά που έχουν αποκολληθεί, αλλά και όσα βρίσκονται κατά καιρούς. Καιρός είναι να αξιοποιηθούνε όσα αρχαία έχουν βρεθεί από τη δεκαετία του 1980 ως σήμερα, αλλά και πολλά ευρήματα που υπάρχουν στο Μουσείο του Αργοστολιού. Καιρός πια να γίνει κι ένα Μουσείο στη Σάμη. Γνωρίζω ότι έχει εξαγγελθεί….αλλά… οι …ρωμαϊκές καλένδες φαίνεται ότι άφησαν τη σφραγίδα τους στην περιοχή μας…
  3. Το μέρος όπου έχει ανακαλυφθεί το λιμάνι, αλλά και κατοικίες της αρχαίας Σάμης, μπορεί να αξιοποιηθεί [π.χ. αναστήλωση των κατοικιών και αναπαραστάσεις της ζωής της περιοχής κατά περιόδους. Επίσης το αρχαίο λιμάνι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως υπαίθρια έκθεση γλυπτών (αρχαίων αντιγράφων και νέων έργων σύγχρονων δημιουργών)].
  4. Και για να μην μακρυγορώ και άλλα, μπορούν αν γίνουν, όπως ένα κτίσμα (π.χ. στο ισόγειο ενός νέου Λιμενικού Σταθμού) που θα δείχνει τη ναυτική και αλιευτική ζωή της περιοχής, επίσης την αναστήλωση ενός αρχαίου υδραγωγείου, ενός κοίλου θεάτρου, των ρωμαϊκών λουτρών κλπ.
Σιγά σιγά βέβαια, αφού αξιοποιηθούν ορισμένα από τα παραπάνω μπορούν να γίνουν όλα. Γιατί ως σήμερα, ας πούμε, στον τομέα του αρχαιολογικού πολιτισμού δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε! Δηλαδή, μια αξιοποίηση των λουτρών αλλά και του κάστρου της Μεγάλης Ακρόπολης με εισιτήριο, έπρεπε ήδη να είναι γεγονός από χρόνια. Νομίζω ότι θα είχε αποφέρει και ικανά κέρδη. (Για παράδειγμα ο Δήμος αν αξιοποιούσε το Φυτίδι λίγα έσοδα θα είχε;)

Επομένως, Η ΣΑΜΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ΤΟΛΜΗΡΟ ΚΑΙ ΜΑΚΡΟΠΝΟΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ που θα στηρίζεται και στην ιστορία της, συνδυάζοντάς την με τη σύγχρονη ζωή, την οικονομική αλλά και την κοινωνική και την πολιτιστική, όλων των κατοίκων της περιοχής και όχι άτολμες θνησιγενείς κινήσεις δίχως αύριο. Ένα παρόμοιο σχέδιο δεν μπορεί να εκπονηθεί; Όχι βέβαια με γενικόλογα λόγια αλλά με σταθερά βήματα; ΔΗΛΑΔΗ, ΑΝ Η ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΝΤΑΣΣΟΤΑΝ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΕΞΟΧΩΣ ΚΑΛΟΔΕΧΟΥΜΕΝΗ…Βέβαια από ό,τι έχω δει στα δημοσιευθέντα πρακτικά των συνεδριάσεων σημαντικές προτάσεις που κατά καιρούς έχουν γίνει και υπακούουν σε παρόμοια σχέδια, δεν έχουν τύχει της δέουσας προσοχής…Ποτέ όμως δεν είναι αργά!

Όλα αυτά πάντως δεν αποτελούν τίποτε άλλο από σκέψεις, έστω ουτοπικές περισσότερο, παρά προτάσεις. Είναι προτιμότερο όμως να αρχίσει ένας διάλογος με τους κατοίκους, όλους τους κατοίκους (επειδή τυχαίνει η Σάμη να ανήκει σε όλους τους κατοίκους της) και τους ειδικούς για όλα αυτά τα θέματα, παρά να πέφτουν στο τραπέζι προτάσεις, καλόπιστες και ενδιαφέρουσες μεν, αλλά που υπακούουν δε στη γνωστή λογική: «Από το τίποτα καλό και το …..κάτι…..».

“major arx” το αστερόεν
Άρθρο Αναγνώστη

4 σχόλια:

  1. ΝΑΙ!...μια φωνή ανάτασης για την ταλαίπωρη Σάμη που τουρισμό θέλει αλλά στο "όπως-'οπως"...
    Και η "αποσπασματική" κίνηση καλύτερη από το ...αστο κι αύριο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Φωνή βοώντος εν τη ερήμω...". Για τον πολιτισμό της Σάμης εννοώ....

    "major arx" το αστερόεν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. H αλήθεια είναι major arx ότι ζητήματα σαν αυτό,καθώς και άλλα που αφορούν τον πολιτισμό της περιοχής μας, πρέπει να τα δούμε άμεσα, και οργανωμένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητό Ρουπάκι, είναι αλήθεια ότι προσφέρεις το πλέον ουσιαστικό βήμα στην υπόθεση των τεκταινομένων και μη της Σάμης. Μακάρι αυτό να το πρόσφερε ο ίδιος ο Δήμος. Και δεν εννοώ βέβαια επιτροπές που θα ακούουν και θα προτείνουν δίχως αντίκρισμα. Νομίζω, ότι για να υπάρξει ουσιαστική πράξη, οργάνωση κλπ. πρέπει να δημιουργηθεί μια ουσιαστική άτυπη ομάδα για τον πολιτισμό της Σάμης, που θα προβαίνει σε παντοειδείς ανακοινώσεις και ενέργειες, εννοείται σε δημοκρατικά πλαίσια. Βέβαια, για να μην αποτελέσει μια άλλη θνησιγενής προσπάθεια είναι απαραίτητο αυτή η κίνηση να επενδυθεί θεωρητικά από ειδικούς, ανθρώπους του πολιτισμού, δηλαδή (ιστορικούς, λογοτέχνες, ζωγράφους, δημοσιογράφους, εκπαιδευτικούς κ.ά.) οι οποίοι θα μελετήσουν επακριβώς το πολιτισμικό πρόσωπο της περιοχής και παράλληλα θα προβαίνουν σε δράσεις. Πιστεύω ότι γενικά σε πολλά πράγματα η κοινωνία είναι πολύ πιο μπροστά από την κάθε λογής εξουσία. Όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση φοβάμαι ότι μεγάλο μέρος της κοινωνίας αγνοεί για παράδειγμα την ιστορία της περιοχής. Να γιατί σε ένα άλλο σημείωμά μου μιλούσα για εκδόσεις φυλλαδίων που πρέπει να διανεμηθούν και στα παιδιά, για ενημέρωση των πολιτών π.χ. για τη διενέργεια των ανασκαφών. Γιατί έτσι αναζωογονείται και συντηρείται η πολιτισμική παράδοση. Ο κόσμος διψάει για γνώση η οποία θα οδηγήσει στα ουσιαστικά αιτήματα και στα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Δηλαδή, όπως έλεγε ο Κάρολος, για να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα χρειάζεται να ωριμάσουν και οι υποκειμενικές συνθήκες. Να, λοιπόν, γιατί χρειάζεται η συμμετοχή των ειδικών και βέβαια όλου του πολιτιστικού κεφαλαίου της περιοχής που θα ενημερώνουν, αλλά και θα παράλληλα θα προτείνουν.
    Αγαπητό Ρουπάκι, προτείνω να ανοίξεις ένα ειδικό κεφάλαιο, μια ξεχωριστή/αποκλειστική σελίδα για τον πολιτισμό της περιοχής η οποία αρχικά θα προβεί σε κάλεσμα όσων θα ήθελαν να ανταποκριθούν με δημοσιεύσεις για την ιστορία και τη λαογραφία της περιοχής και στη συνέχεια στην κωδικοποίηση των όποιων προτάσεων για τον πολιτισμό. Προτεινόμενα κάθετα κεφάλαια: Προϊστορία, αρχαία ιστορία, βυζαντινή εποχή, νεότερη και σύγχρονη ζωή και οριζόντια: την κοινωνική, τη λαογραφική, την πολιτιστική, την τουριστική, τη θρησκευτική ζωή.

    Για μια ακόμη μια φορά ευχαριστώ για τη φιλοξενία.

    "major arx" το αστερόεν

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι γραμμένα στα ελληνικά απορρίπτονται.