ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΤΕΔΚ-ΚΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
(Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «ο Κέφαλος» 28 Φεβρουαρίου 2010)
(Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «ο Κέφαλος» 28 Φεβρουαρίου 2010)
Μάκης Φόρτες
ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ τούτο το συνέδριο της ΤΕΔΚ-ΚΙ είναι ανάλογης – αν όχι μεγαλύτερης – ιστορικής αξίας με εκείνο που πριν 13 χρόνια στις 15 Μαρτίου 1997 έγινε για την πρώτη μεγάλη μεταρρύθμιση στον χώρο της αυτοδιοίκησης. Τον Καποδίστρια. Είχε προηγηθεί μια εξαντλητική διαδικασία διαλόγου με όλους τους ΟΤΑ και η τελική απόφαση – πρόταση της ΤΕΔΚ – ΚΙ στο Υπουργείο Εσωτερικών πάρθηκε από το Δ.Σ. δύο μήνες μετά το συνέδριο, στις 18 Μαϊου 1997.
ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΠΟΤΕ δεν είναι το ίδιο στην αυτοδιοίκηση. Τίποτε δεν θυμίζει την προ Καποδίστρια εποχή. Και τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με το τότε. Ο Καποδίστριας απέτυχε εκεί που απέτυχαν οι Δήμαρχοι. Βέβαια υπάρχει μία σημαντική διαφορά. Η πολυτέλεια του σφάλματος στον σχεδιασμό των Δήμων. Τότε ήταν βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα, θα ερχόταν ο Καποδίστριας 2. Τώρα ένας Καλλικράτης 2, φαίνεται ανέφικτος. Η διαφορά είναι ότι το 1998 ξέραμε τι μέλλει γενέσθαι, ενώ τώρα μάλλον δεν το έχουμε καταλάβει….
ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΑΝΤΩΣ ότι είναι από τις πιο σημαντικές στιγμές στην 16χρονη θητεία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση ο Καποδίστριας. Και συγκεκριμένα, το γεγονός ότι ήμουν από εκείνους που το 1997 σχεδιάζοντας τον Καποδίστρια, αντισταθήκαμε ανυποχώρητα στις επικρατούσες αντιλήψεις διαχείρισης της υπάρχουσας κατάστασης των 77 ΟΤΑ και την δημιουργία 17 – 18 Δήμων και Κοινοτήτων στα δύο νησιά. Κόντρα ακόμη και στο εκτιμώμενο, τότε, προσωπικό πολιτικό συμφέρον και στις συμβουλές για διατήρηση του Δήμου Αργοστολίου όπως ήταν. Οι 8 Δήμοι και η μία Κοινότητα στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, αποδείχθηκαν – κατά γενική ομολογία – το πιο προωθημένο μοντέλο του Καποδίστρια σε όλη την Ελλάδα.
ΚΑΙ ΑΝ τα λέω αυτά είναι γιατί η αυτοδιοίκηση στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη το 1997 – 1998 έγραψε ιστορία. Γι’ αυτό και σήμερα έχει τη μεγάλη ευθύνη, να συνεχίσει να γράφει ιστορία. Μόνο που θα μου επιτρέψετε να θυμίσω ότι ιστορία γράφεται, όταν σχεδιάζεις για το αύριο και όχι για το σήμερα. Και κυρίως όταν γράφεται στο φως. Και με τον Καποδίστρια στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, γράφτηκε ιστορία για το αύριο ! Σήμερα με τον Καλλικράτη, φοβάμαι πως πάει να γίνει ένα τεράστιο λάθος, που θα εξηγήσω στη συνέχεια και το οποίο αν συντελεστεί δεν θα αποτελεί λαμπρή σελίδα στην ιστορία της Αυτοδιοίκησης.
ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΠΟΤΕ δεν είναι το ίδιο στην αυτοδιοίκηση. Τίποτε δεν θυμίζει την προ Καποδίστρια εποχή. Και τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με το τότε. Ο Καποδίστριας απέτυχε εκεί που απέτυχαν οι Δήμαρχοι. Βέβαια υπάρχει μία σημαντική διαφορά. Η πολυτέλεια του σφάλματος στον σχεδιασμό των Δήμων. Τότε ήταν βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα, θα ερχόταν ο Καποδίστριας 2. Τώρα ένας Καλλικράτης 2, φαίνεται ανέφικτος. Η διαφορά είναι ότι το 1998 ξέραμε τι μέλλει γενέσθαι, ενώ τώρα μάλλον δεν το έχουμε καταλάβει….
ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΑΝΤΩΣ ότι είναι από τις πιο σημαντικές στιγμές στην 16χρονη θητεία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση ο Καποδίστριας. Και συγκεκριμένα, το γεγονός ότι ήμουν από εκείνους που το 1997 σχεδιάζοντας τον Καποδίστρια, αντισταθήκαμε ανυποχώρητα στις επικρατούσες αντιλήψεις διαχείρισης της υπάρχουσας κατάστασης των 77 ΟΤΑ και την δημιουργία 17 – 18 Δήμων και Κοινοτήτων στα δύο νησιά. Κόντρα ακόμη και στο εκτιμώμενο, τότε, προσωπικό πολιτικό συμφέρον και στις συμβουλές για διατήρηση του Δήμου Αργοστολίου όπως ήταν. Οι 8 Δήμοι και η μία Κοινότητα στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, αποδείχθηκαν – κατά γενική ομολογία – το πιο προωθημένο μοντέλο του Καποδίστρια σε όλη την Ελλάδα.
ΚΑΙ ΑΝ τα λέω αυτά είναι γιατί η αυτοδιοίκηση στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη το 1997 – 1998 έγραψε ιστορία. Γι’ αυτό και σήμερα έχει τη μεγάλη ευθύνη, να συνεχίσει να γράφει ιστορία. Μόνο που θα μου επιτρέψετε να θυμίσω ότι ιστορία γράφεται, όταν σχεδιάζεις για το αύριο και όχι για το σήμερα. Και κυρίως όταν γράφεται στο φως. Και με τον Καποδίστρια στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, γράφτηκε ιστορία για το αύριο ! Σήμερα με τον Καλλικράτη, φοβάμαι πως πάει να γίνει ένα τεράστιο λάθος, που θα εξηγήσω στη συνέχεια και το οποίο αν συντελεστεί δεν θα αποτελεί λαμπρή σελίδα στην ιστορία της Αυτοδιοίκησης.
Για την Περιφέρεια
ΟΤΑΝ Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ δεν θέτει ζήτημα για τις 13 υπάρχουσες Περιφέρειες είναι εντελώς άστοχη η εμμονή για διάλυση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και μετακίνηση στην Πάτρα. Και δεν θέτει αφού, εκτός των άλλων, μία αλλαγή στις 13 υπάρχουσες Περιφέρειες θα ισοδυναμούσε με αυτοχειρία, αφού μεσούσης της κρίσης θα έπρεπε να τροποποιηθεί και το ΕΣΠΑ.
ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ αν το δίλημμα «Κέρκυρα ή Πάτρα» έρχεται να εκφράσει το νέο μας ιδεολόγημα που βολεύει αρκετούς και που θα μας ταλαιπωρήσει, όπως όλα τα ιδεολογήματα, το επόμενο διάστημα. Με αυτό διαγράφονται οι δικές μας ευθύνες (για την κατάσταση στην Περιφέρεια εν προκειμένω) και ανακαλύπτουμε τον υπεύθυνο που του φορτώνουμε «όλα τα κακά της μοίρας μας», ενώ ταυτόχρονα βρίσκουμε τον εγγυητή «της νέας και ελπιδοφόρας πορείας μας».
ΤΟ ΜΟΝΟ που θα ήθελα να πω, είναι ότι ΤΩΡΑ είναι ευνοϊκές οι συνθήκες να μπούνε ΟΛΑ στο τραπέζι και πρώτα απ’όλα η αλλαγή της ονομασίας της Περιφέρειας με το ιστορικό της όνομα, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΤΑΝΗΣΟΥ. ΤΩΡΑ μπορούμε να επαναθεμελιώσουμε την Περιφέρεια, να ισχυροποιήσουμε τη θέση και την νησιωτικότητά μας. ΤΩΡΑ μπορούμε μαζί με την Λευκάδα και την Ζάκυνθο έχοντας την πλειοψηφία στην αιρετή Περιφέρεια της Επτανήσου και σε κοινό μέτωπο να έχουμε «το πάνω χέρι» στις αποφάσεις.
ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ αν το δίλημμα «Κέρκυρα ή Πάτρα» έρχεται να εκφράσει το νέο μας ιδεολόγημα που βολεύει αρκετούς και που θα μας ταλαιπωρήσει, όπως όλα τα ιδεολογήματα, το επόμενο διάστημα. Με αυτό διαγράφονται οι δικές μας ευθύνες (για την κατάσταση στην Περιφέρεια εν προκειμένω) και ανακαλύπτουμε τον υπεύθυνο που του φορτώνουμε «όλα τα κακά της μοίρας μας», ενώ ταυτόχρονα βρίσκουμε τον εγγυητή «της νέας και ελπιδοφόρας πορείας μας».
ΤΟ ΜΟΝΟ που θα ήθελα να πω, είναι ότι ΤΩΡΑ είναι ευνοϊκές οι συνθήκες να μπούνε ΟΛΑ στο τραπέζι και πρώτα απ’όλα η αλλαγή της ονομασίας της Περιφέρειας με το ιστορικό της όνομα, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΤΑΝΗΣΟΥ. ΤΩΡΑ μπορούμε να επαναθεμελιώσουμε την Περιφέρεια, να ισχυροποιήσουμε τη θέση και την νησιωτικότητά μας. ΤΩΡΑ μπορούμε μαζί με την Λευκάδα και την Ζάκυνθο έχοντας την πλειοψηφία στην αιρετή Περιφέρεια της Επτανήσου και σε κοινό μέτωπο να έχουμε «το πάνω χέρι» στις αποφάσεις.
Για του Δήμους
ΕΠΕΙΔΗ ΠΑΙΖΕΤΑΙ ένα αρκετά περίεργο παιγνίδι με αφορμή την χωροταξία των Δήμων κατ’αρχήν θα παραθέσω μια σειρά από ερωτήματα που πλανώνται και δεν διατυπώνονται, τα περισσότερα, δημοσίως … «για τα ησυχότερα» όπως λέγεται. Ερωτήματα που ενώ οι απαντήσεις τους είναι απλές, παρακάμπτονται ή παραμένουν αναπάντητα αφού η απάντηση τους χαλάει «τα κουστούμια που ετοιμάζονται», κατά το σλόγκαν της εποχής.
Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ στην Κεφαλονιά περιορίζεται κατ’ ουσίαν στο δίλημμα: ένας Δήμος όλο το νησί ή τρεις Δήμοι στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών ;
ΓΙΑΤΙ ΤΙΘΕΤΑΙ ως επιχείρημα για τρεις Δήμους οι τρεις παλιές επαρχίες, όταν ποτέ δεν δοκιμάστηκαν διοικητικά και λειτουργικά;
ΠΟΙΟΣ Ο λόγος να τις επικαλούμαστε, αφού σε όλους είναι γνωστό πως οι επαρχίες ήταν ένα διοικητικό μόρφωμα του συγκεντρωτικού Αθηνοκεντρικού κράτους, για καλλίτερο έλεγχο της υπαίθρου από το κομματικό κράτος και τους κομματάρχες του;
ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑΤΑ πως ακόμη και σήμερα οι λιγοστές επαρχιακές υπηρεσίες που λειτουργούν, έστω και αποψιλωμένες, είναι αυτές της δημόσιας τάξης (αστυνομία και λιμεναρχείο);
Ή ΜΗΠΩΣ ένας Ρισιάνος θα προτιμήσει το Κέντρο Υγείας στη Σάμη από το Νομαρχιακό Νοσοκομείο στο Αργοστόλι;
Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ στην Κεφαλονιά περιορίζεται κατ’ ουσίαν στο δίλημμα: ένας Δήμος όλο το νησί ή τρεις Δήμοι στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών ;
ΓΙΑΤΙ ΤΙΘΕΤΑΙ ως επιχείρημα για τρεις Δήμους οι τρεις παλιές επαρχίες, όταν ποτέ δεν δοκιμάστηκαν διοικητικά και λειτουργικά;
ΠΟΙΟΣ Ο λόγος να τις επικαλούμαστε, αφού σε όλους είναι γνωστό πως οι επαρχίες ήταν ένα διοικητικό μόρφωμα του συγκεντρωτικού Αθηνοκεντρικού κράτους, για καλλίτερο έλεγχο της υπαίθρου από το κομματικό κράτος και τους κομματάρχες του;
ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑΤΑ πως ακόμη και σήμερα οι λιγοστές επαρχιακές υπηρεσίες που λειτουργούν, έστω και αποψιλωμένες, είναι αυτές της δημόσιας τάξης (αστυνομία και λιμεναρχείο);
Ή ΜΗΠΩΣ ένας Ρισιάνος θα προτιμήσει το Κέντρο Υγείας στη Σάμη από το Νομαρχιακό Νοσοκομείο στο Αργοστόλι;
Υπερβολές
ΕΙΝΑΙ Ή όχι υπερβολή όταν γράφεται σε απόφαση Δ.Σ. πως «υπάρχουν φυσικά όρια – βουνά που διαχωρίζουν τους Δήμους (εννοεί της ανατολικής Κεφαλονιάς) από την υπόλοιπη Κεφαλονιά», λες και ζούμε στον προ – προηγούμενο αιώνα;
ΑΝ ΕΙΝΑΙ πράγματι έτσι, γιατί φτιάχτηκε ο δρόμος Σάμης – Πυργιού – Τζαννάτων και ο δρόμος της Μολούς ;
Ή ΜΗΠΩΣ είναι ψέματα πως σήμερα έρχεσαι στο Αργοστόλι από τον Πόρο πιο γρήγορα από το Πυργί και τη Μολού, παρά από την κλασσική διαδρομή;
ΚΑΙ ΤΟΝ δρόμο της Φάλαρης γιατί τον φτιάξαμε Αργοστόλι – Πύλαρος, αν όχι για να φέρει πιο κοντά την ανατολική με την δυτική Κεφαλονιά;
Ή ΜΗΠΩΣ δεν είναι έτσι τα πράγματα, αφού ακόμη και η προσωπική μου προσφορά για την κατασκευή του δρόμου της Φάλαρης διαγράφηκε όταν δόθηκε σε κυκλοφορία και όλοι βοήθησαν σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, εκτός από εμένα;
ΟΜΩΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ με τις μικρότητες, γιατί να μην είμαι υπερήφανος γι’αυτό τον δρόμο, όταν έρχεσαι στο Αργοστόλι από την Αγία Ευφημία την έδρα του Δήμου Πυλαρέων μέσω της Φάλαρης, στο ένα τρίτο του χρόνου από αυτόν που θέλεις για να έλθεις από τη Σκάλα και τον Πόρο στο Αργοστόλι που προτείνονται σε ένα Δήμο;
ΕΙΝΑΙ ΝΑΙ ή όχι αλήθεια, πως η ίδια η ζωή τα τελευταία χρόνια με πλήθος έργων και δράσεων δείχνει τον ένα Δήμο στην Κεφαλονιά σε αντίθεση με τα όσα ξεπερασμένα (από την ζωή) επιχειρήματα επιστρατεύονται για να δικαιολογηθούν τρεις Δήμοι;
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ διαψευστεί με βεβαιότητα ότι με τους τρεις Δήμους δεν σχεδιάζεται το Δ.Δ. του Αγίου Νικολάου του Δήμου Ελιού – Πρόννων να πάει με το νέο Δήμο Σάμης, όπως και τα Δ.Δ. Θηναίας, Νυφίου, Αγκώνα και Ζόλων του Δήμου Αργοστολίου να πάνε στο νέο Δήμο Παλικής;
ΑΝ ΕΙΝΑΙ πράγματι έτσι, γιατί φτιάχτηκε ο δρόμος Σάμης – Πυργιού – Τζαννάτων και ο δρόμος της Μολούς ;
Ή ΜΗΠΩΣ είναι ψέματα πως σήμερα έρχεσαι στο Αργοστόλι από τον Πόρο πιο γρήγορα από το Πυργί και τη Μολού, παρά από την κλασσική διαδρομή;
ΚΑΙ ΤΟΝ δρόμο της Φάλαρης γιατί τον φτιάξαμε Αργοστόλι – Πύλαρος, αν όχι για να φέρει πιο κοντά την ανατολική με την δυτική Κεφαλονιά;
Ή ΜΗΠΩΣ δεν είναι έτσι τα πράγματα, αφού ακόμη και η προσωπική μου προσφορά για την κατασκευή του δρόμου της Φάλαρης διαγράφηκε όταν δόθηκε σε κυκλοφορία και όλοι βοήθησαν σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, εκτός από εμένα;
ΟΜΩΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ με τις μικρότητες, γιατί να μην είμαι υπερήφανος γι’αυτό τον δρόμο, όταν έρχεσαι στο Αργοστόλι από την Αγία Ευφημία την έδρα του Δήμου Πυλαρέων μέσω της Φάλαρης, στο ένα τρίτο του χρόνου από αυτόν που θέλεις για να έλθεις από τη Σκάλα και τον Πόρο στο Αργοστόλι που προτείνονται σε ένα Δήμο;
ΕΙΝΑΙ ΝΑΙ ή όχι αλήθεια, πως η ίδια η ζωή τα τελευταία χρόνια με πλήθος έργων και δράσεων δείχνει τον ένα Δήμο στην Κεφαλονιά σε αντίθεση με τα όσα ξεπερασμένα (από την ζωή) επιχειρήματα επιστρατεύονται για να δικαιολογηθούν τρεις Δήμοι;
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ διαψευστεί με βεβαιότητα ότι με τους τρεις Δήμους δεν σχεδιάζεται το Δ.Δ. του Αγίου Νικολάου του Δήμου Ελιού – Πρόννων να πάει με το νέο Δήμο Σάμης, όπως και τα Δ.Δ. Θηναίας, Νυφίου, Αγκώνα και Ζόλων του Δήμου Αργοστολίου να πάνε στο νέο Δήμο Παλικής;
Δήμοι τριών ταχυτήτων
ΓΙΑΤΙ ΟΣΟΙ προωθούν τους τρεις Δήμους δεν λένε πως δεν θα έχουμε ισόρροπη ανάπτυξη στην Κεφαλονιά, αφού ο ένας Δήμος θα παίρνει το 60% των πιστώσεων και οι άλλοι δύο από 20%;
ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ανισότητες μεταξύ των διαφόρων περιοχών της Κεφαλονιάς με τρεις Δήμους, τα επόμενα χρόνια θα αμβλύνονται ή μήπως θα οξύνονται;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να αμφισβητήσει ότι με τρεις Δήμους δεν θα γίνεται διασπάθιση του δημοσίου χρήματος σε μισθοδοσίες πολύ περισσότερων πολιτικών προσώπων και λειτουργία πολλαπλάσιων νομικών προσώπων;
ΠΟΙΟΣ ΠΑΙΡΝΕΙ την ευθύνη να σχεδιαστούν τρεις Δήμοι, που θα οδηγήσουν την ανάπτυξη του νησιού πασιφανώς σε τρεις διαφορετικές ταχύτητες;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να διαψεύσει ότι με τρεις Δήμους τριών διαφορετικών ταχυτήτων, δημιουργούνται μέσα στο ίδιο νησί διαφορετικά κόστη σε όλες τις υπηρεσίες, με τεράστιες μάλιστα αποκλείσεις; Στα απορρίμματα, στην αποχέτευση, στην ύδρευση, στον πολιτισμό, στις κοινωνικές υπηρεσίες και πάει λέγοντας.
ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ εκεί που δεν λειτουργούν λόγω απαγορευτικού κόστους κάποιες υπηρεσίες, αύριο θα υπάρξουν με το ίδιο μέγεθος Δήμο;
Ή ΜΗΠΩΣ (για παράδειγμα) ο Δήμαρχος Σάμης Μανώλης Βαλέτας δεν αποκάλυψε πως ο λόγος για την μη λειτουργία του Γηροκομείου Σάμης από τον Δήμο είναι το απαγορευτικό κόστος λειτουργίας; Και γιατί θα αρθεί αύριο το απαγορευτικό κόστος λειτουργίας του, με ένα Δήμο που ελάχιστα θα διαφέρει από τον σημερινό;
Γιατί τρεις Δήμοι στα όρια των τριών επαρχιών;
ΓΙΑΤΙ, ο Δήμος Παλλικής και όχι ο Δήμος Ελειού – Πρόννων ή ο Δήμος Λειβαθούς ;
ΓΙΑΤΙ, η διατήρηση ΜΟΝΟ του Δήμου Παλλικής, με μόνο επιχείρημα ότι ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε;
ΓΙΑΤΙ, ο νέος Δήμος Σάμης και όχι ένας Δήμος (ας πούμε) από τη συνένωση των δύο τουριστικών Δήμων Λειβαθούς και Ελειού – Πρόνων (με 8.500 πληθυσμό και δεύτερος στο Νομό);
ΓΙΑΤΙ, η δημιουργία του Δήμου Σάμης από τους μικρότερους στην Ελλάδα, και με μόνο επιχείρημα ότι εκεί ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε ;
ΓΙΑΤΙ, μπορεί να βρεθούν σε ένα Δήμο τα χωριά της Θηνιάς με αυτά των Πρόνων όταν απέχουν μεταξύ τους πάνω από 60 χλμ και δεν μπορεί να βρεθεί ο Αγκώνας με τα όμορα Διβαράτα και τα Ζόλα με τον Αθέρα, ούτε και οι κτηνοτροφικές περιοχές των Φαρακλοδιλινάτων με αυτές της όμορης επίσης κτηνοτροφικής Πυλάρου ;
ΓΙΑΤΙ, η δημιουργία του Δήμου Κραναίας και με μόνο επιχείρημα ότι ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε ;
ΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ κοινά στοιχεία στο εμπόριο, τις μετακινήσεις, τις υπηρεσίες, τις οικονομικές δραστηριότητες, έχουν το Πυργί με το Φισκάρδο και τα Γριζάτα με την Πύλαρο, που δεν τα έχει ο Πόρος και το Πυργί, η Θηνιά και η Πύλαρος ;
Ή ΜΗΠΩΣ οι μισοί επαγγελματίες του Πόρου (που ενώνεται με τη Θηνιά) δεν είναι Πυργισιάνοι (που ενώνονται με τους Ρισιάνους) και οι Θηνιάτες και όλα σχεδόν τα χωριά του Αργοστολιού δεν έχουν κοινές κτηνοτροφικές ζώνες με τους Πυλαρινούς;
ΟΙ ΖΟΛΙΑΤΕΣ έχουν περισσότερα κοινά στοιχεία και συμφέροντα με τους Σκαλισιάνους, ή μήπως με τους διπλανούς Ληξιουριώτες ;
Γιατί τρεις Δήμοι και όχι περισσότεροι ;
ΓΙΑΤΙ, τρεις Δήμοι και όχι τέσσερεις (όπως ζητάει το Δ.Σ. Ελειού – Πρόννων) ή πέντε ή ακόμη και να μείνουν ως έχουν (όπως ζητάει το Δ.Σ. Λειβαθούς) ;
ΓΙΑΤΙ, οι τρεις συγκεκριμένοι Δήμοι και όχι κάποιοι άλλοι τρεις; Μήπως γιατί το λέει η μελέτη του ΙΤΑ, η οποία όμως έγινε με εντελώς άλλες προδιαγραφές, για να μην πω εντολές και που ούτε καν στον Καλλικράτη δεν αναφέρεται;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να πειστεί, με τόσα αναπάντητα ερωτήματα, ότι στην Κεφαλονιά δεν σχεδιάζονται «μερεμέτια», κατά την γνωστή Πρωθυπουργική ρήση και ότι χρησιμοποιούνται για την χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων Δήμων, τα κριτήρια του Καλλικράτη;
ΜΕ ΤΟΥΣ τρεις συγκεκριμένους Δήμους στην Κεφαλονιά, ο Καλλικράτης σχεδιάζεται αυθαίρετα ή έστω περίπου αυθαίρετα;
ΑΝ ΔΕΝ σχεδιάζεται αυθαίρετα ο Καλλικράτης στην Κεφαλονιά γιατί δεν δημιουργούνται πέντε και όχι τρεις Δήμοι; Γιατί η απόφαση για περισσότερους από ένα Δήμο περιλαμβάνει τον Δήμο Παλλικής που το θέλει το Δ.Σ. και όχι και αυτούς του Ελιού – Πρόνων και της Λειβαθούς, που στο κάτω – κάτω της γραφής όχι μόνο το θέλουν, αλλά και έχουν τα περισσότερα, λόγω τουρισμού, οικονομικά δεδομένα να επιβιώσουν;
ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ανισότητες μεταξύ των διαφόρων περιοχών της Κεφαλονιάς με τρεις Δήμους, τα επόμενα χρόνια θα αμβλύνονται ή μήπως θα οξύνονται;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να αμφισβητήσει ότι με τρεις Δήμους δεν θα γίνεται διασπάθιση του δημοσίου χρήματος σε μισθοδοσίες πολύ περισσότερων πολιτικών προσώπων και λειτουργία πολλαπλάσιων νομικών προσώπων;
ΠΟΙΟΣ ΠΑΙΡΝΕΙ την ευθύνη να σχεδιαστούν τρεις Δήμοι, που θα οδηγήσουν την ανάπτυξη του νησιού πασιφανώς σε τρεις διαφορετικές ταχύτητες;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να διαψεύσει ότι με τρεις Δήμους τριών διαφορετικών ταχυτήτων, δημιουργούνται μέσα στο ίδιο νησί διαφορετικά κόστη σε όλες τις υπηρεσίες, με τεράστιες μάλιστα αποκλείσεις; Στα απορρίμματα, στην αποχέτευση, στην ύδρευση, στον πολιτισμό, στις κοινωνικές υπηρεσίες και πάει λέγοντας.
ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ εκεί που δεν λειτουργούν λόγω απαγορευτικού κόστους κάποιες υπηρεσίες, αύριο θα υπάρξουν με το ίδιο μέγεθος Δήμο;
Ή ΜΗΠΩΣ (για παράδειγμα) ο Δήμαρχος Σάμης Μανώλης Βαλέτας δεν αποκάλυψε πως ο λόγος για την μη λειτουργία του Γηροκομείου Σάμης από τον Δήμο είναι το απαγορευτικό κόστος λειτουργίας; Και γιατί θα αρθεί αύριο το απαγορευτικό κόστος λειτουργίας του, με ένα Δήμο που ελάχιστα θα διαφέρει από τον σημερινό;
Γιατί τρεις Δήμοι στα όρια των τριών επαρχιών;
ΓΙΑΤΙ, ο Δήμος Παλλικής και όχι ο Δήμος Ελειού – Πρόννων ή ο Δήμος Λειβαθούς ;
ΓΙΑΤΙ, η διατήρηση ΜΟΝΟ του Δήμου Παλλικής, με μόνο επιχείρημα ότι ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε;
ΓΙΑΤΙ, ο νέος Δήμος Σάμης και όχι ένας Δήμος (ας πούμε) από τη συνένωση των δύο τουριστικών Δήμων Λειβαθούς και Ελειού – Πρόνων (με 8.500 πληθυσμό και δεύτερος στο Νομό);
ΓΙΑΤΙ, η δημιουργία του Δήμου Σάμης από τους μικρότερους στην Ελλάδα, και με μόνο επιχείρημα ότι εκεί ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε ;
ΓΙΑΤΙ, μπορεί να βρεθούν σε ένα Δήμο τα χωριά της Θηνιάς με αυτά των Πρόνων όταν απέχουν μεταξύ τους πάνω από 60 χλμ και δεν μπορεί να βρεθεί ο Αγκώνας με τα όμορα Διβαράτα και τα Ζόλα με τον Αθέρα, ούτε και οι κτηνοτροφικές περιοχές των Φαρακλοδιλινάτων με αυτές της όμορης επίσης κτηνοτροφικής Πυλάρου ;
ΓΙΑΤΙ, η δημιουργία του Δήμου Κραναίας και με μόνο επιχείρημα ότι ήταν κάποτε επαρχία, που όμως ποτέ δεν λειτούργησε ;
ΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ κοινά στοιχεία στο εμπόριο, τις μετακινήσεις, τις υπηρεσίες, τις οικονομικές δραστηριότητες, έχουν το Πυργί με το Φισκάρδο και τα Γριζάτα με την Πύλαρο, που δεν τα έχει ο Πόρος και το Πυργί, η Θηνιά και η Πύλαρος ;
Ή ΜΗΠΩΣ οι μισοί επαγγελματίες του Πόρου (που ενώνεται με τη Θηνιά) δεν είναι Πυργισιάνοι (που ενώνονται με τους Ρισιάνους) και οι Θηνιάτες και όλα σχεδόν τα χωριά του Αργοστολιού δεν έχουν κοινές κτηνοτροφικές ζώνες με τους Πυλαρινούς;
ΟΙ ΖΟΛΙΑΤΕΣ έχουν περισσότερα κοινά στοιχεία και συμφέροντα με τους Σκαλισιάνους, ή μήπως με τους διπλανούς Ληξιουριώτες ;
Γιατί τρεις Δήμοι και όχι περισσότεροι ;
ΓΙΑΤΙ, τρεις Δήμοι και όχι τέσσερεις (όπως ζητάει το Δ.Σ. Ελειού – Πρόννων) ή πέντε ή ακόμη και να μείνουν ως έχουν (όπως ζητάει το Δ.Σ. Λειβαθούς) ;
ΓΙΑΤΙ, οι τρεις συγκεκριμένοι Δήμοι και όχι κάποιοι άλλοι τρεις; Μήπως γιατί το λέει η μελέτη του ΙΤΑ, η οποία όμως έγινε με εντελώς άλλες προδιαγραφές, για να μην πω εντολές και που ούτε καν στον Καλλικράτη δεν αναφέρεται;
ΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ να πειστεί, με τόσα αναπάντητα ερωτήματα, ότι στην Κεφαλονιά δεν σχεδιάζονται «μερεμέτια», κατά την γνωστή Πρωθυπουργική ρήση και ότι χρησιμοποιούνται για την χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων Δήμων, τα κριτήρια του Καλλικράτη;
ΜΕ ΤΟΥΣ τρεις συγκεκριμένους Δήμους στην Κεφαλονιά, ο Καλλικράτης σχεδιάζεται αυθαίρετα ή έστω περίπου αυθαίρετα;
ΑΝ ΔΕΝ σχεδιάζεται αυθαίρετα ο Καλλικράτης στην Κεφαλονιά γιατί δεν δημιουργούνται πέντε και όχι τρεις Δήμοι; Γιατί η απόφαση για περισσότερους από ένα Δήμο περιλαμβάνει τον Δήμο Παλλικής που το θέλει το Δ.Σ. και όχι και αυτούς του Ελιού – Πρόνων και της Λειβαθούς, που στο κάτω – κάτω της γραφής όχι μόνο το θέλουν, αλλά και έχουν τα περισσότερα, λόγω τουρισμού, οικονομικά δεδομένα να επιβιώσουν;
Αγαπητοί φίλοι,
ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ μου είναι γνωστές από παλιά. ΚΑΙ ΓΙΑ την Περιφέρεια της Επτανήσου και για τον ένα Δήμο στην Κεφαλονιά. ΚΑΠΟΙΟΙ συμφωνούν, κάποιοι όχι. Ανοιχτά και δημόσια. ΥΠΑΡΧΟΥΝ και αυτοί που συμφωνούν κατ’ιδίαν, αλλά δημόσια διαφωνούν. ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ άλλοι συμφωνούσαν μέχρι χθες. Σήμερα ξαφνικά διαφωνούν.
ΑΣ ΕΙΝΑΙ! ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ «στο κάτω – κάτω της γραφής» και το μεγαλείο της Δημοκρατίας. Να συμφωνούμε, αλλά και να διαφωνούμαι. Διαμορφώνοντας άποψη, ακόμη και ευκαιριακά. Κατά πως βολεύει τον καθένα.
ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ που είναι απαράδεκτο, είναι ότι επειδή κάποιοι διαφωνούν με κάποιους άλλους, θα πρέπει και οι απόψεις τους να ενοχοποιούνται και το χειρότερο να αποτελούν κίνητρο συκοφαντίας και λασπολογίας.
ΑΣ ΕΙΝΑΙ! ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ «στο κάτω – κάτω της γραφής» και το μεγαλείο της Δημοκρατίας. Να συμφωνούμε, αλλά και να διαφωνούμαι. Διαμορφώνοντας άποψη, ακόμη και ευκαιριακά. Κατά πως βολεύει τον καθένα.
ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ που είναι απαράδεκτο, είναι ότι επειδή κάποιοι διαφωνούν με κάποιους άλλους, θα πρέπει και οι απόψεις τους να ενοχοποιούνται και το χειρότερο να αποτελούν κίνητρο συκοφαντίας και λασπολογίας.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
ΓΙΑ ΝΑ έχει αξία μία πρόταση, ιδιαίτερα αν αφορά μείζονος σημασίας ζητήματα, πρέπει να πείθει. Και μέχρι τώρα η πρόταση για τους τρεις Δήμους στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών στην Κεφαλονιά, δεν έχει πείσει. Δεν έχει πείσει αρκετούς. Μεταξύ των οποίων και έξι πρώην Δημάρχους που η αυτοδιοίκηση της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης τους οφείλει πολλά, η πείρα τους δεν αμφισβητείται και έχουν δημόσια τοποθετηθεί υπέρ του ενός Δήμου στην Κεφαλονιά.
ΔΕΝ ΕΧΕΙ πείσει όμως, όπως φαίνεται ούτε και η θολή, ομολογουμένως, απόφαση του Δ.Σ. της ΤΕΔΚ – ΚΙ για περισσότερους από ένα Δήμους. Στην απόφαση του Δ.Σ. Αργοστολίου και εκεί ως επιθυμία, γίνεται αναφορά για τρεις Δήμους, όπως και σε αυτήν του Δ.Σ. Ερίσου, δίχως όμως και να τους προσδιορίζουν! Και τα 8 Δημοτικά Συμβούλια, μαζί και το Κοινοτικό Συμβούλιο έχουν 8 διαφορετικές αποφάσεις! Και μόνο σε αυτό του Ελιού – Πρόνων, υπήρξε ομοφωνία – για πολυκεντρικότητα της Κεφαλονιάς και διατήρηση του Δήμου τους.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ συγκεκριμένοι Δήμοι στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών, προσέξτε αυτό, δεν αναφέρονται ως πρόταση σε καμία απόφαση Δ.Σ., ενώ αντίθετα είναι καταγεγραμμένη παντού η άποψη για τον ένα Δήμο!!! Για τις τρεις παλαιές επαρχίες μόνο στο κείμενο και όχι στην απόφαση του Δ.Σ. Αργοστολίου γίνεται αναφορά και αυτή δίχως να συνδέεται με τους Δήμους.
ΤΙ ΠΑΕΙ να γίνει, λοιπόν, όπως ευρέως διαδίδεται; Το εξής πρωτοφανές: Να χαραχτούν οι Δήμοι στην Κεφαλονιά με τέτοιο τρόπο, που όμως κανείς από την αυτοδιοίκηση, ΤΕΔΚ και Δήμους, δεν το έχει ζητήσει!!! Ούτε καν στη σημερινή εισήγηση για «το χωροταξικό πλαίσιο των νέων ΟΤΑ» δεν προσδιορίζονται οι τρεις Δήμοι!!!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ; Ουδείς μπορεί να ισχυριστεί πως θα είναι προς τιμήν της αυτοδιοίκησης της Κεφαλονιάς, να επιβληθεί μία απόφαση αγνώστου πατρός, για τρεις Δήμους στα όρια των παλαιών επαρχιών και μάλιστα κατ’εξαίρεση του Καλλικράτη που μιλάει «για κάθε νησί και Δήμος»
ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΩ αγαπητοί φίλοι, όπως ακριβώς και πριν από 13 χρόνια τέλειωσα στην τοποθέτησή μου στο συνέδριο της ΤΕΔΚ – ΚΙ για τον Καποδίστρια, στις 15 Μαρτίου του 1997 στον ίδιο αυτό χώρο μάλιστα. Η επικαιρότητα του κειμένου είναι προφανής.
«Το νέο που έρχεται πρέπει να είναι πραγματικά νέο. Θέλει βούληση, αλλά και τόλμη. Απαιτεί νέα νοοτροπία και προπάντων ειλικρίνεια. Το βασικό πολιτικό ερώτημα που σήμερα καλούμαστε να απαντήσουμε με ιστορική ευθύνη απέναντι στους προγόνους μας , αλλά και στις γενιές που έρχονται , είναι όχι πως θα κρατήσουμε το παλιό, αλλά πως θα διαμορφώσουμε το νέο».
Σας ευχαριστώ.
ΔΕΝ ΕΧΕΙ πείσει όμως, όπως φαίνεται ούτε και η θολή, ομολογουμένως, απόφαση του Δ.Σ. της ΤΕΔΚ – ΚΙ για περισσότερους από ένα Δήμους. Στην απόφαση του Δ.Σ. Αργοστολίου και εκεί ως επιθυμία, γίνεται αναφορά για τρεις Δήμους, όπως και σε αυτήν του Δ.Σ. Ερίσου, δίχως όμως και να τους προσδιορίζουν! Και τα 8 Δημοτικά Συμβούλια, μαζί και το Κοινοτικό Συμβούλιο έχουν 8 διαφορετικές αποφάσεις! Και μόνο σε αυτό του Ελιού – Πρόνων, υπήρξε ομοφωνία – για πολυκεντρικότητα της Κεφαλονιάς και διατήρηση του Δήμου τους.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ συγκεκριμένοι Δήμοι στα όρια των τριών παλαιών επαρχιών, προσέξτε αυτό, δεν αναφέρονται ως πρόταση σε καμία απόφαση Δ.Σ., ενώ αντίθετα είναι καταγεγραμμένη παντού η άποψη για τον ένα Δήμο!!! Για τις τρεις παλαιές επαρχίες μόνο στο κείμενο και όχι στην απόφαση του Δ.Σ. Αργοστολίου γίνεται αναφορά και αυτή δίχως να συνδέεται με τους Δήμους.
ΤΙ ΠΑΕΙ να γίνει, λοιπόν, όπως ευρέως διαδίδεται; Το εξής πρωτοφανές: Να χαραχτούν οι Δήμοι στην Κεφαλονιά με τέτοιο τρόπο, που όμως κανείς από την αυτοδιοίκηση, ΤΕΔΚ και Δήμους, δεν το έχει ζητήσει!!! Ούτε καν στη σημερινή εισήγηση για «το χωροταξικό πλαίσιο των νέων ΟΤΑ» δεν προσδιορίζονται οι τρεις Δήμοι!!!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ; Ουδείς μπορεί να ισχυριστεί πως θα είναι προς τιμήν της αυτοδιοίκησης της Κεφαλονιάς, να επιβληθεί μία απόφαση αγνώστου πατρός, για τρεις Δήμους στα όρια των παλαιών επαρχιών και μάλιστα κατ’εξαίρεση του Καλλικράτη που μιλάει «για κάθε νησί και Δήμος»
ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΩ αγαπητοί φίλοι, όπως ακριβώς και πριν από 13 χρόνια τέλειωσα στην τοποθέτησή μου στο συνέδριο της ΤΕΔΚ – ΚΙ για τον Καποδίστρια, στις 15 Μαρτίου του 1997 στον ίδιο αυτό χώρο μάλιστα. Η επικαιρότητα του κειμένου είναι προφανής.
«Το νέο που έρχεται πρέπει να είναι πραγματικά νέο. Θέλει βούληση, αλλά και τόλμη. Απαιτεί νέα νοοτροπία και προπάντων ειλικρίνεια. Το βασικό πολιτικό ερώτημα που σήμερα καλούμαστε να απαντήσουμε με ιστορική ευθύνη απέναντι στους προγόνους μας , αλλά και στις γενιές που έρχονται , είναι όχι πως θα κρατήσουμε το παλιό, αλλά πως θα διαμορφώσουμε το νέο».
Σας ευχαριστώ.
Αγαπητέ Μάκη,
ΑπάντησηΔιαγραφήEκτός από τα παραπάνω επιχειρήματα να προσθέσω και ένα καινοφανές και εν πολλοίς φαινομενικά παράδοξο:
Βλέποντας τις συνεδριάσεις σημερινών ΔΣ όπως Σάμης, Λειβαθούς και Παλικής(για των Πρόννων δεν το βλέπω αλλά...), θέλω να ελπίζω ότι ο ενιαίος Δήμος μπορεί να συνετίσει ή μαλλον να προβληματίσει τους τυχόν επικεφαλής για την ποιότητα των συμπολιτών που θα προταθούν ως υποψήφιοι. Ενδεχόμενα το μέγεθος του εγχειρήματος της συνένωσης και η δυσχερής συγκυρία για την χώρα να προβληματίσουν ώστε να επιλεγούν άτομα με κάποιες ικανότητες και όχι αυτή η παρέλαση της μετριότητας, του επαρχιώτικου μικροπαραγοντισμού και, εν πολλοίς, της ανυπαρξίας. Άνω σχώμεν τας καρδίας... γιατί από μυαλό, μας το έχουν φάει οι οίκοι αξιολόγησης και τα preads...
Ίδωμεν
Δαμωδός