Ένα blog στο Ρουπάκι - Ίσκιος επικοινωνίας!

Στον ηλεκτρονικό του ίσκιο δημιουργησαμε μαζί έναν ανοιχτό χώρο ενημέρωσης, σκέψης και προβληματισμού για την ζωή μας σε όλες της τις εκφάνσεις. Για πράγματα που αγαπάμε αλλά και που μας ενοχλούν.

Φιλόξενος τόπος για ενημέρωση, προβληματισμό και δραστηριοποίηση για τα τοπικά πράγματα αλλά και για θέματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, ανοιχτός ακόμα και σε "θυμωμένες" απόψεις με ευπρέπεια και σεβασμό.

Στη δύσκολη συγκυρία θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τον ίσκιο μας σημείο συνάντησης και επικοινωνίας για τους συμπολίτες μας και να προτείνουμε λύσεις και διεξόδους για τον τόπο μας που μοιάζει να μην μιλάει με τους ανθρώπους του.

Ξεκινώντας από απλά και μικρά που θα μας επιτρέψουν να ξαναγνωριστούμε και να μάθουμε να συζητάμε και να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε προβλήματα.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ ΑΓΙΩΝ ΦΑΝΕΝΤΩΝ


Δημοσιεύουμε το πρόγραμμα της υποδοχής των Ιερών Λειψάνων των Αγίων Φανέντων όπως ανακοινώθηκε από την Μητρόπολη Κεφαλληνίας και τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κεφαλληνίας και Ιθάκης. Το αντίστοιχο έντυπο διατίθεται στον Ιερό Ναό Σάμης από όπου το προμηθευτήκαμε και εμείς.


Σάββατο 2 Μαΐου

  • Ώρα 18.00 - Λιμενοβραχίονας Σάμης: Άφιξη του πλοίου με τα Ιερά Λείψανα. Μεγαλοπρεπής και πάνδημη υποδοχή από τις αρχές, τον ιερό κλήρο και το λαό της Κεφαλονιάς. Απόδοση τιμών και εκκίνηση λιτανευτικής πομπής.

  • Ώρα 18.30 - Κεντρική Πλατεία Σάμης: Δοξολογία και Δέηση, προσφωνήσεις και ομιλίες.

  • Ώρα 19.30 - Ενοριακός Ναός Σάμης: Κατάθεση των Ιερών Λειψάνων στον Ιερό Ναό. Μέγας Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός. Προσκύνηση των Ιερών Λειψάνων.

Κυριακή 3 Μαΐου

  • Ώρα 7.30 - Ενοριακός Ναός Σάμης: Ακολουθία του Όρθρου και στη συνέχεια πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία.

  • Ώρα 18.00 - Ενοριακός Ναός Σάμης: Εκκίνηση αυτοκινητοπομπής με προορισμό την παλαιά Μονή των Αγίων Φανέντων.

  • Ώρα 18.30 - Ιερά Μονή Αγίων Φανέντων: Επιστροφή των Ιερών Λειψάνων στον τόπο όπου πριν από αιώνες φανερώθηκαν, τιμήθηκαν, αλλά και από όπου φυγαδεύτηκαν. Δέηση.

  • Ώρα 19.00 - Ιερά Μονή Αγίων Φανέντων, Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου: Παράκληση των Αγίων Φανέντων. Κατάβαση και επαναφορά των Ιερών Λειψάνων στη Σάμη.

14 σχόλια:

  1. θρησκόληπτος Σαμικός27 Απρ 2009, 1:39:00 μ.μ.

    Δηλαδή άλλοι κάνουν καλέσματα και ο Δήμος μ όνο θα πληρώσει για να κάνουν κάποιοι το κομάτι τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. akrivws...akoma k i filoksenia twn "ipsilwn" proskeklimenwn 8a ginei se ksenodoxeia tou argostoliou kai oxi tis samis...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To τρελάδικο στο Αργοστόλι ξέρετε γιατί έκλεισε; Γιατί οι μέσα με τους όξου έπαψαν να έχουν διαφορά. Προσκυνώ τα ως λέτε άγια λείψανα ως τρόφιμος Κεφαλληνίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να κάνουν και ένα θαύμα,να τους φωτίσουν τους αρχόντους για να ρ'ιξουν άσφαλτο στουςδρόμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ29 Απρ 2009, 12:45:00 π.μ.

    ΔΙ' ΕΥΧΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΥΜΩΝ

    Βρίσκεται σε οργασμό αυτές τις μέρες η Σάμη: ετοιμάζεται να υποδεχτεί τα λεγόμενα "ιερά λείψανα των Αγίων Φανέντων". Ήδη έχει ανακοινωθεί το πρόγραμμα των σχετικών εκδηλώσεων.
    Και εδώ είναι κατά τη γνώμη μου ένα από τα προβλήματα: σύμφωνα με το πρόγραμμα δύο είναι οι...τελετάρχες, η τοπική Εκκλησία και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
    Και καλά η Εκκλησία. "Δουλειά" της στο κάτω-κάτω είναι, υποχρέωσή της είναι. Αυτή άλλωστε κινείται σ' ένα μεταφυσικό επίπεδο, δεν τα πάει καλά με τον ορθολογισμό και την επιστήμη. Δεν υποχρεώνεται να μας πείσει λογικά και ορθολογικά γιατί, πώς και από πού προκύπτει ότι τα συγκεκριμένα κόκκαλα είναι "ιερά", και είναι των
    συγκεκριμένων Αγίων. Δεν υποχρεώνεται, γιατί σου λέει "ήταν θέλημα Θεού να αποκαλυφθούν (ή να ανακαλυφθούν) τώρα" κ.λπ.και έτσι τελειώνει. Είναι θέμα πίστης κ.λπ.
    Και καλά, λοιπόν, η Εκκλησία. Η Νομαρχιακή όμως Αυτοδιοίκηση; Γιατί ανακατεύτηκε; Γιατί έμπλεξε σε τέτοιες διαδικασίες και γιορτές;
    Γιατί με αυτή της τη συμμετοχή δημιουργεί πελώριο πολιτικό και ηθικό ζήτημα, που νομίζω πως δεν το έχουν συνειδητοποιήσει οι τοπικοί μας άρχοντες. Για να δούμε αυτό το ζήτημα.
    Μέσα από το πρόγραμμα καλεί -και- η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση τους κατοίκους τούτου του νησιού να συμμετάσχουν στις συγκεκριμένες εκδηλώσεις. Καλεί δηλαδή τους πολίτες να πιστέψουν ότι τα ερχόμενα κόκκαλα είναι "ιερά λείψανα" και μάλιστα των "Αγίων Φανέντων". Και ρωτάμε τους κ.κ. Νομάρχη, Αντινομάρχες, Νιμαρχιακούς Συμβούλους από πού έχουν πειστεί οι ίδιοι -επιστήμονες σχεδόν όλοι τους- ότι έτσι έχουν τα πράγματα. ΄
    Αλήθεια, ως υπεύθυνοι άρχοντες, ως υπεύθυνοι επιστήμονες δέχονται έτσι αβίαστα ότι έχει γίνει αναγνώριση-ταυτοποίηση των συγκεκριμένων λειψάνων κ.λπ.; Και καλούν τον κόσμο να αποδεχτεί κάτι τέτοιο; Αυτά είναι σοβαρά πράγματα; Με ποιο δικαίωμα, πολιτικό και ηθικό, καλούν τον κόσμο, αφού δεν προσπάθησαν να τον πείσουν γι΄αυτό που τον καλούν να κάνει;
    Ας άφηναν την Εκκλησία να τα πει και να τα κάνει αυτά. Γιατί αυτά ακριβώς δεν έχουν επιστημονική βάση. Και κάθε τι που δεν έχει επιστημονική βάση, που κινείται έξω από την επιστημονική εξήγηση οδηγεί στο σκοταδισμό. Ναι, στο σκοταδισμό. Γιατί η έννοια του σκοταδισμού εμπεριέχει την έννοια της σκοπιμότητας, της σκόπιμης διατήρησης του ανθρώπου στην αμάθεια.
    Ας άφηναν την Εκκλησία να κάνει μόνη της τη 'δουλειά" της. Φοβήθηκαν μήπως χάσουν την ψήφο των πιστών; Ας άφηναν την Εκκλησία να κάνει το "καθήκον" της: να πάει την κοινωνία μας αιώνες πίσω... Γιατί αυτές οι τελετές θυμίζουν -αλοίμονο- εποχές μεσαιωνικές.
    Και ήδη έχουμε μπει στον 21ο αιώνα...
    Καλές δουλειές σε όλους σας.
    ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ30 Απρ 2009, 1:41:00 π.μ.

    ΔΙ' ΕΥΧΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΥΜΩΝ
    Μέρος 2ο

    Εξήγησα σε προηγούμενο σχόλιό μου γιατί έπρεπε να μη συμμετάσχει η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στο πανηγύρι της υποδοχής των λεγομένων "ιερών λειψάνων των Αγίων Φανέντων". Μεγάλο το ατόπημά της. Κι ακόμα δεν ακούστηκε καμιά αντίδραση από το χώρο της, μάλιστα από κάποιους λαλίστατους νομαρχιακούς συμβούλους.Θα περιμένω λίγο ακόμα, μπας και πάρουν θέση, διαφορετικά κι αυτοί την ψήφο κοιτάνε...
    θα διαβάσατε το φυλλάδιο Μητρόπολης και Νομαρχίας. Άραγε ο Νομάρχης και οι άλλοι της Νομαρχιακής Αρχής και Αυτοδιοίκησης διάβασαν το σχετικό κείμενο; Γιατι, εννοείται πως με βάση αυτό το φυλλάδιο καλούν τον κόσμο να πάρει μέρος στις εκδηλώσεις.Εγώ πάντως έχω πολλές απορίες. Θα σημειώσω μερικές και θα περιμένω απάντηση από τους τελετάρχες.
    1. Όλα βασίστηκαν σε προφορική τοπική παράδοση. Οι παραδόσεις δεν είναι ιστορικά γεγονότα, μπορεί όμως να ξεκινούν από κάποιο συμβάν, το οποίο όμως αλλοιώνεται πολύ με την από στόμα σε στόμα διαδιδόμενη για αιώνες παράδοση. Ας σκεφτεί ο καθένας μας τις παραδόσεις για δράκοντες και νεράϊδες και ας απαντήσει μόνος του ποιο πραγματικό συμβάν μπορεί να κλείνουν μέσα τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τι λέει και τι υπονοεί η παράδοση; Για να δούμε:
    -- Ζούσαν ως ερημίτες και κάποια στιγμή πέθαναν. Γιατί παρέμεναν άταφα τα σώματά τους; Πέθαναν και οι τρεις ταυτόχρονα; Λίγο απίθανο δε φαίνεται; (εκτός αν έφαγαν το ίδιο δηλητηριασμένο φαγητό...)
    -- Γιατί μόνο σ'αυτή την περίπτωση τους ονόμασε η παράδοση "Φανέντες", αφού αρκετές είναι οι περιπτώσεις φανέρωσης κι άλλων "αγίων" ή εικόνων κ.λπ.; Γιατί στις άλλες περιπτώσεις δεν έχουμε την ονομασία "Φανέντες";
    --Η τοπική παράδοση, που μέχρι εδώ τη σέβονται και τη δέχονται οι αποδεχόμενοι την ύπαρξη των Αγίων Φανέντων,γιατί την ανατρέπουν στο σημείο της βύθισης του πλοίου; Η παράδοση λέει πως το πλοίο που μετέφερε τα λείψανα στη Δύση καταποντίστηκε. Από πού προκύπτει ότι δε συνέβη κάτι τέτοιο; Από τη λογική; Και από ποια λογική, όταν αυτή η "λογική" δέχεται ότι πέθανε για παράδειγμα ο ένας από τους τρεις και οι άλλοι δύο δεν τον έθαψαν!!!,ή δέχεται ότι πέθαναν ταυτόχρονα!!! Μήπως όμως στο σημείο αυτό δε συμφέρει κάποιους να βυθιστεί το πλοίο, για να μπορέσουν μετά να πουν ότι βρήκανε τα λείψανα στη Βενετία και έτσι να έχουμε σήμερα τα γνωστά πανηγύρια; (Δηλαδή κάποιοι εκμεταλλεύονται ή αξιοποιούν ή ερμηνεύουν τις παραδόσεις όπως τους βολεύει. Μήπως κάνω λάθος;)
    -- Η "επιστημονική έρευνα" - γράφει το φυλλάδιο- έδειξε ότι μέρος από τα λείψανα έφθασαν τελικά στη Βενετία. Αλήθεια, τα υπόλοιπα πού πήγαν; Ξέμεινε τίποτα στην ακρόπολη της αρχαίας Σάμης; Κράτησαν τίποτα για πάρτι τους οι"κλέφτες"
    Φράγκοι; Δηλαδή δεν πήγαν όλα τα λείψανα των τριών ανδρών στη Βενετία. Ας μας πουν επιτέλους όσοι παραβρέθηκαν στην αποσφράγιση της λάρνακας στο ναό του Προφήτη Ζαχαρία στη Βενετία ποια τμήματα των σκελετών υπάρχουν. Πρέπει να ξέρουν, αφού είχαν μαζί τους ιατροδικαστή. Τέλος πάντων..
    --Η 'επιστημονική έρευνα"- λέει πάλι το φυλλάδιο -έδειξε ότι τα λείψανα αφαιρέθηκαν από τη Σάμη και πήγαν στη Βενετία μεταξύ 9ου και 14ου αιώνα!!! Μπράβο έρευνα. Μιλάμε δηλαδή για μια απόκλιση 5 αιώνων!!! Ορέ, μας δουλεύουνε. Ή μήπως κάνω λάθος; Ε βέβαια, αφού δεν...το βουλιάξαμε το καράβι, κάποια μέρα από τις 182500 μέρες των 5 αιώνων θα ...το στέρναμε το καράβι μέχρι τη Βενετιά... Και το παραμύθι καλά κρατάει..
    Κι άλλες απορίες έχω. Αλλά λέω να μη σας κουράσω περισσότερο.
    και τώρα κάτι άλλες ερωτήσεις:
    -- Ό,τι έχει γίνει σχετικά με τον εντοπισμό και την μεταφορά των "αγίων λειψάνων" ήταν σύμφωνη η επίσημη ηγεσία της Εκκλησίας της Ελλάδας;
    -- Γιατί σε ένα τόσο σημαντικό για την Εκκλησία γεγονός δε θα παραβρεθεί ο Αρχιεπίσκοπος; Κάτι έχει σίγουρα συμβεί.Θα μας πληροφορήσει κάποιος;
    -- Ποιοι άλλοι παράγοντες, εκκλησιαστικοί και μη,
    καθολικοί και ορθόδοξοι, παρενέβησαν για να μπορέσει να γίνει ό,τι έγινε. Υπήρχαν,λέει, πολλές αντιρρήσεις, δυσκολίες και υπόγειες διαδρομές. Είναι έτσι; Εκτός αν πάνω από όλα είναι το "θέλημα και η χάρις του Θεού...
    -- Γιατί, καλοί μου άνθρωποι, αφού πήγατε που πήγατε, δεν πήρατε περισσότερα κόκκαλα; Κάτι μου λέει ότι και σ΄αυτό το ζήτημα... Αλλά άστο.
    Άξιος ο μισθός υμών...
    ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Γιατί, βλέπει κανείς την Μητρόπολη να έχει κινητοποιηθεί για ένα τέτοιο γέγονος μείζονος εκκλησιαστικής σημασίας; στα όρια της αδιαφορίας... Ούτε στην σελίδα βλέπει κανείς κάτι σχετικό! Καλά αυτή η σελίδα έχει να ενημερωθεί ....αιώνες!!!

    Νομίζω ότι μας οφείλουν μια ενημέρωση όσοι ασχολήθηκαν με την έρευνα, την ταυτοποίηση, τις διαπραγματεύσεις και τη μεταφορά. Είναι άσχημο να μένουν εντυπώσεις και κενά.

    Σχετικά με τον Αρχιεπίσκοπο νομίζω ότι η κατάσταση της υγείας του δεν του επιτρέπει μετακινήσεις. Θα είναι όμως, ακούγεται, 5-6 Μητροπολίτες.

    Η εκκλησιαστική διπλωματία, ας το αφήσουμε! ο Θεός να φυλάει....

    Τώρα από τα λίγα που γνωρίζω, τα τεμάχια των λειψάνων που παραδόθηκαν είναι μάλλον μεγάλα σε σχέση με ό,τι συνήθως παραδίδουν οι Καθολικοί.

    Ελπιδοφόρα Κύατις, περιμένουμε σαν αναγνώστες να δούμε και κάποιο post σου στο blog... (θα το δημοσιεύσει νομίζω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κυάτις πολύ ωραία τα λές μπράβο σου!!! Για την ιστορία έχουν βρεθεί στην Κύπρο άλλοι 50 η 300 άγιοι που έχουν ονομαστεί και αυτοί Άγιοι Φανέντες. (Δεν κάνω πλάκα). Και σε κάποια πρόσφατη επιστημονική έρευνα ¨ενας καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης νομίζω, αποδεικνύει ότι οι Άγιοι Φανέντες (οι τρείς αυτοί) έζησαν στη νήσο ΣΑΜΟ και όχι στη ΣΑΜΗ. Επ΄ευκαιρία δεν ασφαλτοστρώνουνε και ένα κομμάτι εκεί στο ΚΑΡΑΒΟΜΥΛΟ προς Αγιά Θυμιά γιατί σε λίγο θα αποκτήσετε και άλλα λείψανα τα δικά μου, μη με πάρει ο τέτοιος καμιά ώρα και έχει και την έδρα του στο νησί… Δεν διανοούμαι ότι σε μας τους ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΤΕΣ συμβαίνουν όλα αυτά, σε μας που κάποτε ΚΑΛΙΓΩΝΑΜΕ ψύλους. ΕΚΦΥΛΙΣΤΙΚΑΜΕ τελείως ποια; Μόνο γέροι και γριές της «καλής ψυχής» και ωχαδερφαντζίδες μείναμε εδώ πέρα; ΚΡΙΜΑ ΜΑΣ ΡΕΕΕΕΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Από την ιστοσελίδα τησ Ιεράς Μητροπόλεως Σάμου



    Οι στρατιωτικοί Άγιοι Θεόδωρος, Γρηγόριος και Λέων ανάμεσα στην ιστορία και τη λαϊκή παράδοση


    Τον τελευταίο καιρό έχει γίνει λόγος αρκετός για τρεις στρατιωτικούς αγίους του Δ΄ αιώνα, τους Θεόδωρο, Γρηγόριο και Λέοντα, ειδικότερα δε για το αν πρέπει να θεωρούνται άγιοι της Σάμου η της Κεφαλληνίας. Η σχετική φιλολογία [βλ. πρόσφατο άρθρο στον Εφημέριο 54:2 (Φεβρουάριος 2005), σ. 17-18] εντοπίζεται στην υποστήριξη της θέσης ότι οι άγιοι καμία σχέση δεν έχουν με τη Σάμο, αλλά το συναξάρι τους αναφέρεται στην Σάμη της Κεφαλληνίας, όπου και πρέπει να τιμώνται, της Σάμου αποκλειομένης.

    Όσα θα εκτεθούν στη συνέχεια αποτελούν σύντομη περίληψη σχετικής ερευνητικής μελέτης, που σύντομα θα τυπωθεί σε ειδικό επιστημονικό τόμο και θα συνοδεύεται από μεταφρασμένο και σχολιασμένο το συναξάρι των αγίων, το οποίο δημοσιεύθηκε ήδη το 1743, στα λατινικά, και στη σειρά Acta Sanctorum του τάγματος των Βολλανδιστών. Γι΄ αυτό και δεν θα υπάρχει εδώ η βιβλιογραφική στήριξη, για την οποία παραπέμπουμε στην εντός του 2006 δημοσίευση που θα ακολουθήσει. Ωστόσο, κάθε λεπτομέρεια μπορεί να διευκρινιστεί με μελλοντική λεπτομερέστερη συζήτηση του θέματος.

    Το συναξάρι τους συντάχθηκε από τον δομινικανό μοναχό Petrus Calotius (τέλη 13ου - αρχές 14ου αιώνα) και έγινε αντικείμενο έρευνας για αρκετούς ρωμαιοκαθολικούς αγιολόγους. Στο ίδιο το κείμενο αναφέρεται ρητώς η Σάμος ως τόπος κοιμήσεως των αγίων και ανευρέσεως των λειψάνων τους. Ωστόσο, ο Βολλανδιστής εκδότης του κειμένου, τον 18ο αιώνα, στα σχόλια που συνοδεύουν το κείμενο, προβληματίζεται για το αν το νησί του συναξαρίου είναι η Σάμος, η Σαμοθράκη και η Κεφαλληνία, και καταλήγει στην τελευταία, με βάση δύο τοπογραφικές αναφορές του κειμένου. Πιστεύουμε ότι -όπως συχνά συμβαίνει στα αγιολογικά κείμενα- οι αναφορές αυτές προστέθηκαν εκ των υστέρων, λόγω των περιπετειών των λειψάνων, ενώ η περιγραφή του τόπου όπου οι άγιοι εκοιμήθηκαν ταιριάζει απόλυτα με την περιοχή του έλους των Γλυφάδων (καλαμιώνας, υπώρειες υψώματος κ.λπ.), δίπλα στην αρχαία πόλη της Σάμου, το σημερινό Πυθαγόρειο. Εκεί μάλιστα, η αρχαιολογική έρευνα εντόπισε μαρτύριο παλαιοχριστιανικό με τρεις λάρνακες, το οποίο ο αρχαιολόγος και ανασκαφέας της περιοχής Κ. Τσάκος σωστά ταυτίζει με το μνημείο που οικοδόμησε ο άρχων Μιχαήλ, για να τιμήσει την εύρεση των λειψάνων και να ευχαριστήσει τους αγίους για την θαυματουργική θεραπεία του, όπως αναφέρεται στο συναξάρι.

    Η αμφισβήτηση της Σάμου στηρίζεται, κυρίως, στην τοπική κεφαλλονίτικη παράδοση τιμής των αγίων. Όμως εδώ υπάρχουν προβλήματα: η πρώτη αναφορά για την Κεφαλλονιά ανάγεται στα 1264, στο Πρακτικό της Λατινικής Επισκοπής Κεφαλληνίας, άρα έχουμε χρονικό χάσμα από τον Δ΄ ως τον ΙΓ΄ αιώνα. Η τοπική παράδοση, όπως αναλύεται σε δημοσίευμα του π. Γεωργίου Αντζουλάτου στα Κεφαλληνιακά Χρονικά 8 (1999), σ. 180 κ. εξ., είναι συγκεχυμένη, αποδίδοντας στους αγίους δήθεν συγγενικές σχέσεις, θεωρώντας τους μάρτυρες ενώ δεν είναι και υποστηρίζοντας ότι τα λείψανά τους, απαγόμενα προς Βενετία, βρίσκονται ναυαγισμένα στη θάλασσα του νησιού, ενώ τα δύο εκ των τριών λείψανα, των αγίων Θεοδώρου και Γρηγορίου, όπως ακριβώς αρπάχτηκαν από Φράγκους στη Σάμο, βρίσκονται στη μονή του αγίου Ζαχαρία της Βενετίας.

    Τι λοιπόν συμβαίνει; Φαίνεται ότι στα πλαίσια των αναστατώσεων που δημιούργησε στην καθ΄ ημάς Ανατολή η Δ Σταυροφορία, και των αρπαγών κειμηλίων και λειψάνων που τη συνόδευσαν, τα λείψανα των δύο εκ των τριών στρατιωτικών αγίων της Σάμου αρπάχτηκαν από το νησί. Μεταφερόμενα προς Βενετία πέρασαν από την Κεφαλληνία, καθώς αυτός ήταν τότε ο συνήθης δρόμος μεταφοράς αγίων λειψάνων στη Δύση. Εκεί το πλοίο ναυάγησε, τα λείψανα ανελκύσθηκαν στην ξηρά και έμειναν επί κάποιο διάστημα στο νησί. Έτσι, δημιουργήθηκε μια κεφαλληνιακή παράδοση τιμής των αγίων, που λόγω του τρόπου ανελκύσεώς τους ονομάσθηκαν, στην λαϊκή παράδοση του νησιού, «άγιοι Φανέντες», δηλ. αναφανέντες, φανερωθέντες. Αργότερα, οι Βενετοί οδήγησαν τα λείψανα στον αρχικό τους προορισμό, στη Βενετία, όπου μέχρι σήμερα υπάρχουν, και στην Κεφαλληνία δημιουργήθηκε η παράδοση του ναυαγίου για να δικαιολογήσει την απουσία των λειψάνων, ενώ στη Σάμο, λόγω των ιστορικών και πληθυσμιακών περιπετειών του νησιού, η τιμή των αγίων λησμονήθηκε.

    Μετά το 1995, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος ανέλαβε ένα τιτάνιο αναγεννητικό έργο για την τοπική Εκκλησία, το οποίο ήδη έχει αποφέρει γλυκούς πνευματικούς καρπούς: μονές ανακαινίζονται και επανδρώνονται, ναοί επισκευάζονται, ιερείς χειροτονούνται, η θεία λατρεία και η πνευματική ζωή αναπυρώνονται. Στο πλαίσιο αυτό, ο μητροπολίτης κ. Ευσέβιος καθιέρωσε την τιμή των Σαμίων αγίων, εν οις και οι τρεις στρατιωτικοί Άγιοι που προαναφέρθηκαν, η οποία εγκρίθηκε επισήμως και με το υπ. αρ. 2314/2076/28-9-1999 έγγραφο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Πρόσφατα μάλιστα έγινε και ειδική προσκυνηματική επίσκεψη στη Βενετία, όπου και ζητήθηκαν τεμάχια των αγίων λειψάνων, για να επιστρέψουν στη Σάμο.

    Η όλη αυτή κίνηση καθόλου δεν στρέφεται εναντίον της Κεφαλληνίας και της κεφαλληνιακής τιμής των τριών αγίων. Είναι γνωστό ότι άγιοι που συνδέθηκαν με διαφόρους τόπους τιμώνται σε όλα αυτά τα μέρη, χωρίς αποκλειστικότητες. Ακατανόητο λοιπόν είναι το ύφος της πολεμικής, αφού οι άγιοι εκοιμήθησαν στη Σάμο, εκεί έμειναν τα λείψανά τους ως τον 13ο αιώνα, κατόπιν δε τα λείψανα αυτά πέρασαν από την Κεφαλληνία και κατέληξαν στη Βενετία.

    Για τους λόγους αυτούς είναι ορθή και επιβεβλημένη όλη η σχετική δραστηριότητα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσεβίου, ο οποίος πλουτίζει την τοπική μας Εκκλησία με έναν ακόμη αδαπάνητο θησαυρό αγίων, προς στήριξη και αγιασμό των πιστών. Όσον αφορά τον τύπο της εγγραφής των Αγίων αυτών στο Αγιολόγιο, οψέποτε υποβληθεί πρόταση σχετική στην Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο και την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η διατύπωση πιστεύω ότι πρέπει να είναι ως εξής: «των οσίων πατέρων ημών Γρηγορίου, Θεοδώρου και Λέοντος, των στρατιωτικών και ομολογητών, των εν Σάμω κοιμηθέντων και εν Κεφαλληνία αναφανέντων».

    Έτσι, με αφορμή την αγλαόκαρπη αρχιερατεία του μητροπολίτη κ. Ευσεβίου η Εκκλησία της Σάμου θα αποκαταστήσει τους αγίους της και η Εκκλησία της Κεφαλληνίας θα συγκεκριμενοποιήσει την τιμή των «φανέντων» αγίων της, προς δόξαν Θεού.


    Μανώλης Βαρβούνης, Αναπλ. Καθηγ. Παν. Θράκης

    (Aλλα Aρθρα Του Ιδιου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ρε Σαμικοί τρελαθήκατε ρε; δεν μπορείτε να καταλάβετε ότι έχετε φτάσει στον πάτο πιο κάτω δε έχει σας δουλεύουνε ψιλό γαζί και εσείς νομίζεται ότι θα σας σώσουν τα θαύματα είναι κατάντημα ρε να σας δουλεύουν τελειωμένοι πολιτικάντηδες και παπαδαριό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ1 Μαΐ 2009, 11:32:00 π.μ.

    ΔΙ' ΕΥΧΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΥΜΩΝ
    Μέρος 3ο και τελευταίο

    Είμαι πολύ θυμωμένη με όλα όσα γίνονται στο νησί μας και συγκεκριμένα στην πόλη μας με τα λεγόμενα "ιερά λείψανα των Αγίων Φανέντων Σάμης" (γιατί όπου νά 'ναι θα μάθουμε και για "ιερά λείψανα των Αγίων Φανέντων Σάμου" - μπράβο στον Starato που κατέβασε υλικό από την ιστοσελίδα της Μητρόπολης Σάμου και Ικαρίας).Δεν έπρεπε σε καμιά περίπτωση να εμπλακούν σε όλα αυτά τα πανηγύρια η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (ακόμα δεν είδα να πάρει θέση ο κατά τα άλλα λαλίστατος νομαρχιακός σύμβουλος - από Ληξούρι μεριά-που δε "σηκώνει μύγα στο σπαθί του"- ακόμα δεν πήρε είδηση πού οδηγούν το λαό με εφκειά τα πράματα;) αλλά και ο Δήμος Σάμης (είναι αλήθεια ότι αυτός θα πληρώσει τις λαϊκές "αγάπες", το συμπόσιο δηλαδή που θα γίνει για το πιστό πλήρωμα της Εκκλησίας,τη στιγμή που τα οικονομικά του δε βρίσκονται στο καλύτερο επίπεδο - γιατί δεν το
    πληρώνει η τοπική μας Εκκλησία, αφού όλα αυτά δρουν γι' αυτήν ανταποδοτικά;)
    Είμα, λοιπόν, πολύ θυμωμένη με τους τοπικούς μας άρχοντες. Δε λέω να μη σέβονται το θρησκευτικό αίσθημα των πολιτών. Αλλά άλλο το ένα και άλλο το άλλο.Η Εκκλησία, είπαμε, τη "δουλειά" της κάνει, αυτό είναι το καθήκον της.
    Αυτό που γράφω παρακάτω είναι από επιστημονικές μελέτες. Μη σας κάνει εντύπωση, όσο και να σας φανεί απίστευτο. Είναι απόλυτα ελεγμένο. Ακούστε το:
    Το Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης του Υπουργείου Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Κυπριακής Δημοκρατίας και ο Τομέας Ιστορικής Γεωλογίας και Παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας τα τελευταία χρόνια κάνουν ανασκαφές στην περιοχή της Αγίας Νάπας (Κύπρος), σε μια περιοχή πλούσια σε οστά νάνων ιπποποτάμων. Τα οστά αυτά εντοπίζονται κυρίως σε σπήλαια και μάλιστα σε σπήλαια στις πλαγιές και στους πρόποδες του όρους Πενταδάκτυλου. Σε πολλά, μάλιστα, μέρη της Κύπρου τα οστά των ζώων αυτών θεωρήθηκαν από τους κατοίκους σε παλαιότερες εποχές ως οστά αγίων ή μαρτύρων.Γι' αυτό προς τιμή τους τα σπήλαια, μέσα στα οποία βρέθηκαν τα οστά μετατράπηκαν σε ξωκλήσια ή ακόμα χτίστηκαν μικρές εκκλησίες στην περιοχή. Οι άγιοι, στους οποίους αποδόθηκαν τα οστά, είναι συνήθως οι Άγιοι Σαράντα, ο Άγιος Φανούριος, οι Άγιοι Φανέντες. (Σε σχόλιο του ο Staratos μας ενημερώνει ότι στην Κύπρο υπάρχουν αρκετοί Άγιοι Φανέντες).
    Αυτά λένε οι επιστήμονες απλά αλλά τεκμηριωμένα. Γιατί τα κόκκαλα μετριούνται με τη μέθοδο του άνθρακα 12. Αυτά, λοιπόν, λένε οι επιστήμονες.Και αναρωτιέμαι τώρα εγώ με το φτωχό μου μυαλό:
    --Και τα οστά των "δικών μας" Αγίων Φανέντων δε βρέθηκαν σύμφωνα με την παράδοση σε σπήλαιο;
    --Και το σπήλαιο αυτό δε βρίσκεται σε ορεινή περιοχή;
    --Και αφού βρέθηκαν δε χτίστηκε η εκκλησιά-το μοναστήρι των Αγίων Φανέντων;
    -- Και στην ευρύτερη περιοχή της Σάμης δεν έχει εντοπίσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία κατάλοιπα προϊστορικής εποχής;
    Άρα: Λέτε τα "δικά μας" κόκκαλα των "δικών μας" Αγίων Φανέντων να είναι σαν τα κόκκαλα των Αγίων Φανέντων ή Αγίων Σαράντα ή, ή της Κύπρου; Λέτε;
    Θεός φυλάξοι... "Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου". Τα γραπτά μένουν και...είναι σίγουρο πως θα με καρφώσει κανένα "καρφί" στον Αγιο Πέτρο,
    και τότε θα βράζω η μαγκούφα αιώνες στα καζάνια τση Κόλασης.. Γι' αυτό σας παρακαλώ σβήστε αμέσως τούτο το σχόλιό μου.
    Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά.
    Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.
    Εγώ πάντως πιστεύω πως δεν υπήρξαν ποτέ τέτοιοι Άγιοι, ούτε ποτέ ήρθαν στη Σάμη, ούτε ποτέ πέθαναν, ούτε.. ούτε..Πιστεύω αυτό που έχει υπογραμμίσει από το 1964 ο, μακαρίτης τώρα, Κεφαλονίτης καθηγητής της Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Ποιο είναι αυτό; Ακούστε το: Το όλο ζήτημα με τους Αγίους Φανέντες της Σάμης το χαρακτηρίζει-προσέξτε το- "αγιολογικόν εν Κεφαλληνία περίεργον".Οι Άγιοι Φανέντες είναι ανύπαρκτοι άγιοι, καθώς "εις το ορθόδοξον αγιολόγιον άγιοιμε το τέτοιο όνομα δεν υπάρχουν". Και εξηγεί ότι "κατά πάσαν πιθανότητα υπό το όνομα των Αγίων Φανέντων θα κρύπτεται ο νεαρός Επιφάνης". Και τα λέει καθηγητής Θεολογίας, ο οποίος στο κάτω-κάτω δεν μπορεί να χαρακτηριστεί βλάστημος ή άθεος. Είναι όμως επιστήμοναςκαι σέβεται την επιστήμη που υπηρετεί.
    Ποιος είναι τώρα ο Επιφάνης;. Ανήκε στην αίρεση των Γνωστικών,που έζησε το 2ο αιώνα μ.Χ. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια από μάνα Κεφαλονίτισσα και ήρθε και εγκαταστάθηκε και δίδαξε στη Σάμη.
    Και με την ευκαιρία αυτή να πούμε το εξής: Γι' αυτή την παρουσία του Επιφάνη στη Σάμη αλλά και πώς είναι δυνατόν στο πέρασμα του χρόνου να "περάσουμε" από το "Επιφάνης" στο "Φανέντες" είχε μιλήσει ο φιλόλοφος Πέτρος Πετράτος στο Διεθνές Συμπόσιο με θέμα "Ο Άγιος Νικόλαος και η Σάμη της Κεφαλονιάς", που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 1995 στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Εόρτια Σάμης '95". Και η ομιλία αυτή είναι δημοσιευμένη στο περιοδικό του Συνδέσμου Φιλολόγων Κεφαλονιάς-Ιθάκης ΚΥΜΟΘΟΗ, αριθμός τεύχους 10-11 έτος 2000.
    Δε σημαίνει πως η παραπάνω έρευνα είναι η ορθότερη. Είναι όμως μια προσπάθεια να εξηγηθεί επιστημονικά το φαινόμενο Άγιοι Φανέντες, καθώς ξεφεύγει από μεταφυσικά σχήματα και παραμύθια. Εγώ πιστεύω πως είναι μέχρι τώρα η καλύτερα και επιστημονικότερα τεκμηριωμένη άποψη για το ζήτημα των Αγίων Φανέντων. Αλλά η επιστήμη δεν πρέπει να σταματά και άρα χρειάζεται να συνεχιστεί η μελέτη και η έρευνα.
    Για την ώρα όμως...βοήθεια μας οι Άγιοι Φανέντες - είτε της Σάμης είτε της Σάμου...Λέτε να μπλέξουν τα κύματα Αιγαίου και Ιονίου και να 'χουμε νέες φουρτούνες;
    Να 'μαστε καλά να συζητάμε.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία, καθώς νομίζω ότι έκανα κατάχρηση του χώρου σας.
    Καλή δύναμη στην προσπάθειά σας.
    ΚΥΑΤΙΣ Η ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ







    Να 'μαστε καλά.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.






    Αλλά ας σοβαρευτώ, γιατία πράγματα είναι πολύ σοβαρά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ, ΕΛΕΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ, ΑΜΕΣΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ!!!!
    (κεφαλαια γιατι φωναζω, με ακουει κανεις;;;;)
    Ειμαι ελληνας πολιτης, πληρωνω φορους και κανεις δεν ρωτησε εμενα και πολλους αλλους αν θελω τα λεφτα ΜΟΥ να πηγαινουν σε τετοιες "δραστηριοτητες". Η εκκλησια να κανει την δουλεια της κ το κρατος την δικη του. Εχει αρκετα λεφτα η εκκλησια να διοργανωσει απο μονη της τετοιες φιεστες! Ασε που πολλα απο αυτα που εχει ειναι απο το κρατος χαρισμενα αρα παλι δικα ΜΟΥ!!! Η Νομαρχια, ο Δημος και καθε μορφη κρατικης εξουσιας δεν εχει καμια δουλεια να χρηματοδοτει τετοιες ιστοριες. Αν ειμαι Χριστιανος ή οχι ειναι δικο μου θεμα, οχι κρατικο! ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!Αλλο κρατος αλλο θρησκεια! Δηλαδη αν ανακαλυπταν οστα μουσουλμανων αγιων (αλλα αυτοι δεν εχουν τετοια σεστα) θα χρηματοδοτουσε το κρατος την υποδοχη τους;; Γιατι πρεπει για να λεγομαι Ελληνας να πληρωνω ο,τι κανει η Εκκλησια;;;;;;;;;;;;;
    Κυατις πες κι αλλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΡΕ ΦΙΛΕ (ΓΡΑΦΩ ΚΙ ΕΓΩ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΙΑΤΙ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΕ ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ) ΓΙΑ ΠΙΟ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΜΙΛΑΣ ΕΔΩ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΣΦΙΧΤΑΓΚΑΛΙΑΣΜΑ ΘΑ ΑΦΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΒΡΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΚΟΜΜΑΤΑΡΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΕΔΩ ΠΟΥ ΑΝΑΣΤΑΙΝΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΜΕΝΟΥΣ !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αγαπητή Κυατις,
    καμία κατάχρηση χώρου! Είναι χαρά μας να δημοσιεύουμε τα σχόλια σας και θα χαρούμε να δημοσιεύσουμε και άρθρο σας, εάν το επιθυμείτε! Το email του blog (roupaki@gmail.com) είναι στη διάθεσή σας.
    Το ίδιο φυσικά ισχύει και για όλους τους αναγνώστες μας. Το roupaki blog ακριβώς γι αυτό δημιουργήθηκε, για να λειτουργήσει ως ανοιχτός χώρος ενημέρωσης, έκφρασης και ανταλλαγής απόψεων! Μπορείτε να μας στέλνετε με email τα κείμενά σας, τις φωτογραφίες σας, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις σας για τον τόπο μας κι εμείς θα τα δημοσιεύσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι γραμμένα στα ελληνικά απορρίπτονται.