Ένα blog στο Ρουπάκι - Ίσκιος επικοινωνίας!

Στον ηλεκτρονικό του ίσκιο δημιουργησαμε μαζί έναν ανοιχτό χώρο ενημέρωσης, σκέψης και προβληματισμού για την ζωή μας σε όλες της τις εκφάνσεις. Για πράγματα που αγαπάμε αλλά και που μας ενοχλούν.

Φιλόξενος τόπος για ενημέρωση, προβληματισμό και δραστηριοποίηση για τα τοπικά πράγματα αλλά και για θέματα από αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, ανοιχτός ακόμα και σε "θυμωμένες" απόψεις με ευπρέπεια και σεβασμό.

Στη δύσκολη συγκυρία θα προσπαθήσουμε να κάνουμε τον ίσκιο μας σημείο συνάντησης και επικοινωνίας για τους συμπολίτες μας και να προτείνουμε λύσεις και διεξόδους για τον τόπο μας που μοιάζει να μην μιλάει με τους ανθρώπους του.

Ξεκινώντας από απλά και μικρά που θα μας επιτρέψουν να ξαναγνωριστούμε και να μάθουμε να συζητάμε και να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε προβλήματα.

Οι Άγιοι Φανέντες προκαλούν

Μετά από σχετική επισήμανση αναγνώστη μας αναδημοσιεύουμε ένα άρθρο σχετικό με τους Αγ. Φανέντες.

[Ανταπόκριση φίλου αγαπημένου δημοσιεύω σήμερα, με ένα θέμα εξαιρετικά ενδιαφέρον. Μελετήστε το με προσοχή.]

Πρόσφατα, φίλος καλός που έλαβε γνώση ορισμένων δημοσιευμάτων περί των Αγίων Φανέντων, εξέφρασε την έκπληξη και την απορία του προς τον υπογράφοντα, για την -όπως νόμιζε- αδιάφορη στάση του, προς τους συγκεκριμένους Αγίους. Με την προτροπή και άλλων αναγνωστών, προχωρούμε στην παρούσα δημοσίευση για να υπενθυμίσουμε τα γεγονότα και να σχολιάσουμε τα γραμμένα με ειρωνικό τρόπο κείμενα.

Στις 2 Μαΐου 2009 το Ναρκαλιευτικό Κίχλη μετέφερε από την Πάτρα στη Σάμη της Κεφαλονιάς, τα ιερά λείψανα των Αγίων Γρηγορίου, Θεοδώρου και Λέοντος, των γνωστών στο νησί του Ιονίου με την προσωνυμία Άγιοι Φανέντες. Η διάθεση τού πολεμικού πλοίου από το ΓΕΝ, έγινε κατόπιν αιτήματος του Μητροπολίτου Κεφαλληνίας, προκειμένου να επαναπατρισθούν με τιμές τα αγνοούμενα από αιώνες ιερά λείψανα. Υπενθυμίζεται, ότι αυτά είχαν αφαιρεθεί από το νησί σε εποχές δίσεκτες και μέρος τους επέστρεψε ευγενικά προς την τοπική Εκκλησία του νησιού ο Καρδινάλιος της Βενετίας, στις 30 Ιανουαρίου. Το σημαντικό αυτό γεγονός έτυχε ευρύτατης δημοσιότητας στην εκκλησιαστική ειδησεογραφία και προσέλκυσε το ενδιαφέρον του ελληνικού αλλά και του διεθνούς έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου. Η επίσημη και πάνδημη υποδοχή στην Κεφαλονιά, πραγματοποιήθηκε με κάθε τιμή και μεγαλοπρέπεια με την παρουσία έξι Ορθόδοξων Μητροπολιτών, αντιπροσωπείας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, σύσσωμων των Αρχών του νησιού και πλήθους κόσμου, ενώ άγημα από το πλήρωμα του ναρκαλιευτικού απέδωσε τις πρέπουσες τιμές.

Τα παραπάνω γεγονότα, δηλαδή ο εντοπισμός, η παραχώρηση και η επιστροφή των ιερών λειψάνων, σχολιάζονται απαξιωτικά και διακωμωδούνται σε δημοσίευμα της εφημερίδας 'Τα Νέα' (26-6-2009, σ. 8), το οποίο υπογράφει γνωστός για τα αντιεκκλησιαστικά του δημοσιεύματα συγγραφέας. Κάτω από τον τίτλο 'Άγιοι και εκμετάλλευση' και τον υπότιλτο ΄Πράματα και θάματα με σκοπό το χρήμα', επιχειρείται να υποβαθμισθεί η επανεμφάνιση των Αγίων Φανέντων στη ζωή των πιστών και να συνδεθεί με αθέμιτους τρόπους πορισμού χρημάτων. Στο κείμενο, αν και αναδημοσιεύεται ο βίος των τριών Αγίων από το σχετικό ενημερωτικό έντυπο που κυκλοφορήθηκε σε συνεργασία της Μητρόπολης και της Νομαρχίας του νησιού, εντούτοις αποσιωπάται τεχνηέντως η Κεφαλονιά ως ο τόπος της πνευματικής παλαίστρας, του θανάτου και της θαυμαστής φανέρωσης των τριών Αγίων.

Το αναγνωστικό κοινό πληροφορείται ανακριβώς τα γεγονότα (εσκεμμένα ή αθέλητα) αφού στο άρθρο γίνεται λόγος για …αντιτορπιλικό που πήγε στη …Βενετία να φέρει τα ιερά λείψανα ! Σε μια επιπλέον προσπάθεια αποπροσανατολισμού και δημιουργίας εντυπώσεων, γίνεται λόγος για 'νέους' Αγίους, μολονότι οι άγιοι έζησαν τον τέταρτο αιώνα και η μνήμη τους εορτάζεται για πάνω από χίλια χρόνια, με επίκεντρο το μοναστήρι τους στην Κεφαλονιά. Ειρωνικά επικρίνεται και η λόγια ελληνική γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στην πρόσκληση των εκδηλώσεων. Κυρίως όμως -και αυτό είναι το σοβαρότερο όλων- ο βίος των τριών Ομολογητών Αγίων της Εκκλησίας μας, απογυμνωμένος από ορισμένα ιστορικά στοιχεία ώστε να αιωρείται ευάλωτος στην ανάγνωση, χαρακτηρίζεται από τον αρθρογράφο ως "ένα ωραίο παραμύθι".

Αίσθηση προκαλεί η ομολογία του πανεπιστημιακού συντάκτη του, πως "ακούγεται παράξενο" να καταπιάνεται με τέτοιου είδους θέμα. Τόσο μάλιστα "παράξενο", που επανέρχεται στους Αγίους Φανέντες με δύο ακόμη δημοσιεύσεις του ("Βρώμισε πια ο τόπος", εφημ. Τα Νέα, 30-7-2009 και "Η Εκκλησία ως κράτος", εφημ. Τα Νέα, 20-8-2009 ) αντιμετωπίζοντας ειρωνικά την ιστορική υπόσταση των τριών Αγίων και την επανακομιδή των ιερών λειψάνων τους.

Απορίας άξιο επίσης, ότι ο κ. Κρεμμυδάς δεν επιτίθεται τώρα εναντίον προσώπων και καταστάσεων εκκλησιαστικών, όπως συνήθως πράττει, αλλά στρέφεται εναντίον Αγίων της Εκκλησίας. Το παράδοξο τού επιχειρήματος εδράζεται και αποκαλύπτεται στην αυτοβιογραφία του (εφημ. Αυγή, 17-5-2009) όπου ο ομότιμος πλέον κ. καθηγητής, κάνει σαφές ότι μετά από την περίοδο της Κατοχής, έχει ξεκόψει "κάθε σχέση του με θεούς και δαίμονες".

Τόσο πολύ άραγε, ενοχλήθηκε από τα γεγονότα ο κ. καθηγητής, ή κάποιοι άλλοι, εισηγήθηκαν σ΄αυτόν, με αιχμές πολιτικής εκμετάλλευσης, το θέμα; Εάν ισχύει το δεύτερο, τότε δημιουργείται η εντύπωση ότι δεν έγινε σωστά η ενημέρωση. Ας του προσκόμιζαν τα στοιχεία του βίου των Αγίων Γρηγορίου, Θεοδώρου και Λέοντος, όπως αυτά εξάγονται από τα χειρόγραφα λατινικά κείμενα του 14ου αιώνα, ή τις δημοσιεύσεις τους σε εκδόσεις του 18ου αιώνα, ή έστω τις ελληνικές μεταφράσεις τους, του έτους 2005. Ας του έκαναν γνωστό, ότι η αρχαιολογική σκαπάνη, η πλούσια βιβλιογραφία αλλά και η τοπική προφορική παράδοση της Κεφαλονιάς, επιβεβαιώνουν τα ιστορικά στοιχεία του βίου των τριών Αγίων. Ίσως προτιμούσαν να μην είχε πραγματοποιηθεί η εικοσιπεντάχρονη έρευνα στις Βιβλιοθήκες και τα Αρχεία της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Θα τους βόλευε, ίσως, το θολό τοπίο και η κρυμμένη αλήθεια.

Ίσως τότε, ο αρθρογράφος να είχε αντιμετωπίσει από άλλη οπτική γωνία το θέμα, αφού κατά την άποψή του, ακόμη και η επιστημονική έρευνα έγινε για να μεθοδευθεί η "εκμετάλλευση" των Αγίων. Τώρα πόση επιστημονική βαρύτητα μπορεί να έχουν τα παραπάνω, όταν για παράδειγμα, και προφανώς για λόγους εντυπωσιασμού και μεγέθυνσης της επιχειρούμενης προκλητικότητας του κοινού αισθήματος, το Ναρκαλιευτικό "αναβαθμίζεται" και μεγιστοποιείται σε Αντιτορπιλικό και η γειτονική Πάτρα 'μετατίθεται' και 'μετονομάζεται΄ σε μακρινή Βενετία, ας το κρίνουν οι αναγνώστες.

Αλλά για τον κ. καθηγητή της Οικονομικής Ιστορίας, η τιμητική προσκύνηση των Αγίων, εξαντλείται στην πεποίθησή του, ότι ο επαναπατρισμός των ιερών λειψάνων έγινε "με σκοπό το χρήμα". Ο σχετικός με τα οικονομικά θέματα αρθρογράφος, επικεντρώνει το συλλογισμό του στην, όπως υπονοεί, κακόβουλη μεθόδευση για πορισμό χρημάτων από πλευράς Εκκλησίας. Μα, ποιός υποχρέωσε ποτέ χριστιανό να πληρώσει (!) για να προσκυνήσει τα ιερά των Αγίων Φανέντων λείψανα; Ποτέ, κανείς, με κανένα τρόπο. Δυστυχώς όμως, κοιτάζοντας κάποιος κοντόφθαλμα, ακόμη και οικονομικός αναλυτής αν είναι, δεν διαβλέπει πέρα από την μεγάλη ευλογία, τα πολλαπλά υλιστικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας, του εργατικού δυναμικού του νησιού, των επαγγελματιών της περιοχής, με την παγκοσμίως αυξανόμενη κίνηση του θρησκευτικού τουρισμού.

Στους χριστιανούς είναι γνωστό, ότι η Χάρη του Θεού ενυπάρχει στα ιερά λείψανα των Αγίων και ότι η προσκύνησή τους είναι πρακτική αγιασμού. Αυτό σηματοδοτεί την ουράνια προοπτική των γεγονότων και την προβολή του ιστορικού παρελθόντος στο αγωνιστικό σήμερα. Αυτός ο τρόπος σκέψης και ζωής ανήκει σε όσους τιμούν τους Αγίους της Εκκλησίας μας, ως αληθινούς φίλους του Θεού. Η επίκαιρη ανάδειξη στο ιστορικό γίγνεσθαι των Αγίων Φανέντων, τριών Αγίων των πρωτοχριστιανικών αιώνων, μπορεί να ερμηνευθεί ως μια διαχρονική απόδειξη της αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο. Όσοι πιστεύουν, ζουν το θαύμα. Οι λοιποί εκφράζονται με χειρονομίες δυσνόητες.

Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Αντζουλάτος


ΥΓ. Στην εφημερίδα "Τα Νέα", απεστάλη από τα μέσα Ιουλίου η ακόλουθη επιστολή ( τα παραστατικά αποστολής στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου), η οποία ως σήμερα παραμένει αδημοσίευτη:

Κύριε Διευθυντά,

Διαπιστώνοντας σε άρθρο της εφημερίδας Σας σχετικό με τους Αγίους Φανέντες (Παρασκευή 26-6-2009, σ.8) την διαφορετική από τα γεγονότα παρουσίαση, καταθέτουμε με σεβασμό προς το αναγνωστικό κοινό ορισμένες διευκρινήσεις. Στη διάθεσή Σας, για κάθε περισσότερη πληροφόρηση και παράθεση στοιχείων. Οι ακόλουθες αράδες μπορεί να τιτλοφορηθούν "Άγιοι χωρίς εκμετάλλευση".

Τα ιστορικά στοιχεία του βίου των Αγίων Γρηγορίου, Θεοδώρου και Λέοντος (γνωστών στην Κεφαλονιά με την προσωνυμία «Άγιοι Φανέντες»), αντλούνται από λατινικά χειρόγραφα του 14ου αιώνα και επιβεβαιώνονται από την αρχαιολογική σκαπάνη, την πλούσια βιβλιογραφία, την προφορική παράδοση του νησιού και την τεκμηριωμένη ιατρική έρευνα. Η αγιότητα των τριών στρατιωτικών που ασκήτεψαν στο νησί του Ιονίου τον τέταρτο μ.Χ. αιώνα, δεν εφευρέθηκε στις μέρες μας αλλά διαπιστώθηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία πριν από πολλούς αιώνες.

Τα χαριτόβρυτα λείψανα των τριών Αγίων που είχαν αφαιρεθεί από το μοναστήρι τους σε εποχές δίσεκτες, εντοπίσθηκαν έπειτα από εικοσιπεντάχρονη επίπονη έρευνα. Στις 30 Ιανουαρίου 2009 ο Καρδινάλιος της Βενετίας επέστρεψε μέρος τους προς την τοπική Εκκλησία του νησιού. Κατόπιν αιτήματος του Μητροπολίτου Κεφαλληνίας, διατέθηκε τιμητικά από το ΓΕΝ το ναρκαλιευτικό «Κίχλη», το οποίο στις 2 Μαΐου μετέφερε τα ιερά λείψανα των τριών Αγίων από την Πάτρα στη Σάμη. Η επίσημη υποδοχή υπήρξε λαμπρή και πάνδημη, δίχως κομματικές διακρίσεις, με επικεφαλής εκπροσώπους όλων των τοπικών Αρχών.

Η τιμητική προσκύνηση των ιερών λειψάνων των Αγίων Φανέντων γίνεται πάντοτε δωρεάν και οι πιστοί που τα ασπάζονται παίρνουν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Ίσως στο μέλλον καταγραφούν και οικονομικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας, των επαγγελματιών της περιοχής, του εργατικού δυναμικού του νησιού, από την παγκοσμίως αυξανόμενη κίνηση του θρησκευτικού τουρισμού. Προς το παρόν, δεχόμαστε την ευλογία του Θεού.

Πηγή: http://anastasiosds.blogspot.com/2009/12/blog-post_05.html

1 σχόλιο:

  1. Αν θέλει ας μου απαντήσει ο «επίμονος», γιατί έχω κάποιες απορίες.
    Η πίστη προς την διδασκαλία του Κυρίου μετράει ή όλα τα για εμένα παρακατιανά της τελετουργίας, το πόσους σταυρούς έκανες, τι έφαγες, πόσες εικόνες ασπάσθηκες (όχι προσκύνησες, γιατί μόνο το Κύριο προσκυνάμε που κανείς δεν εφιστά την προσοχή στους πιστούς) πόσα καντήλια άναψες, σε πόσους δίσκους έριξες οβολόν, και πόσα ιερά λείψανα ετίμησες; Δηλαδή για να με βοηθήσει ο τάδε άγιος πρέπει να του φιλήσω τα κόκαλα; Μά σαν άγιος γνωρίζει αν τον σέβομαι ή όχι, δεν πα να του τα φιλάω όλη μέρα, ότι θέλει αυτός θα κάνει. Προς τι λοιπόν αυτή η υστερία να κουβαλάμε τα «ιερά λείψανα» από δω κι από κει και να οδηγούμε τους πιστούς σε άσκοπες ενέργειες; Κάπου διάβαζα ότι υπάρχουν 7 (εφτά) κάρες του αγίου Ανδρέα, εκεί θέλεις αγαπητέ να καταλήξουμε; Ή σαν τους αγίους Θεόδωρους που τελικά ήταν ένας; Μήπως το πρόβλημά σας κ «επίμονε» είναι να δημιουργείτε σκοταδιασμένα πρόβατα και όχι πιστούς σε αξίες και αρχές μιας θρησκείας, που αρχή της ήταν να διαμορφώσει σωστούς πανάρετους και περήφανους για την πίστη τους ανθρώπους; Και παντελώς ελεύθερους, (δούλους μόνο του Θεού κανενός μαλαγάνα άλλου).
    Άντε πια μήπως πριν μας βαφτίσουν θα έπρεπε να μας κατηχούν; Γιατί κάποιοι ή μας δουλεύουν ή δεν γνωρίζουν μερικά πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι γραμμένα στα ελληνικά απορρίπτονται.